lördag 8 februari 2020

Transaktioner - januari

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jag tuggar på i vanlig ordning men nu börjar jag komma ifatt efter alla inlösta aktier och försäljningar så nu börjar likviderna tryta. Det är väl rimligt att anta att nästa månad blir lite lugnare.



Försäljningar

I januari löstes den sista skvätten Hemfosa in och jag sålde den bevakningspost jag hade i Embracer när kursen gick tillbaka över 77 kr/st. Jag flyttade också mitt innehav i Nordea från ISK till KF och passade på att göra en liten tradingvinst på några hundringar eftersom jag köpte tillbaka aktierna billigare än jag sålde dem för men det var ju ren tur. Som ett resultat av flytten passade jag på att minska mitt innehav med 4 aktier för att få jämnt antal i portföljen så det får väl räknas som en försäljning även om det inte märks på det stora hela.

Köp

Även denna månad har det blivit många köp. Jag tycker det är roligt att göra många mindre köp och fylla på i flera innehav än ett stort köp.

Holmen B = GAV inköp 274 kr/aktie = 0,4 % av portföljvärdet
Xact Sverige = GAV inköp 498,5 kr/st, totalt inköp = 0,2 % av portföljen
Enea = GAV inköp 177,3 kr/st, totalt inköp = 0,4 % av portföljen
AQ Group = GAV inköp 223,5 kr/st, totalt inköp, 0,4 % av portföljen
SJR = GAV inköp 36 kr/st, totalt inköp >0,1 % av portföljen
FormPipe = GAV inköp 20,4 kr/st, totalt inköp 0,3 % av portföljen
Svolder = GAV inköp 135 kr/st, totalt inköp >0,1 % av portföljen
SBB B= GAV inköp 22 kr/st, totalt inköp >0,1 % av portföljen
Cloetta= GAV inköp 29,9 kr/st, totalt inköp >0,1 % av portföljen
Resurs Holding= GAV inköp 55,3 kr/st, totalt inköp = 0,5 % av portföljen

Varför?

Precis som förra månaden passar jag på när Holmen sjunker under 280 kr/st. Vi får väl se hur mycket lägre kursen skall gå men jag tycker nog att den ser rimligt värderad ut just nu även om direktavkastningen är låg. Låga virkespriser kan tynga aktien ett bra tag men man jobbar för att diversifiera med lite egen vindkraftsproduktion vilket säkert kan hjälpa till att hålla koncernens kostnader i schack eller generera extra inkomster.

Enea köpte jag med liknande logik. Den handlas till p/e 19-20 på rullande 12 månader men jag gissar på en vinst per aktie för helåret 2019 på straxt över 10 kr vilket ger ett p/e på 18 men om man sedan antar 15-20 % tillväxt för 2020 (vilket inte alls är omöjligt eller osannolikt) då borde vinsten för 2020 kunna landa mellan 12-12,50 kr och då är p/e under 15 för ett växande IT-bolag. Det är inte dyrt.

Cloetta har jag sagt att jag inte skall öka i på de här nivåerna och jag tror egentligen inte att vi får se en VPA mycket över 1,7 kr i år och då ligger p/e på 17,5 utan tillväxt men den handfull aktier jag köpte jämnade ut siffrorna på antal aktier och jag tror ändå att 29,9 kr kan hålla ett tag.

Förutom dessa är det bara fråga om att fylla på i olika innehav där jag under månaden ansåg att det fanns köpläge på en viss nivå. AQ och Resurs tror jag kommer klara vad än det nu är som gjort att deras kurser svängt lite och speciellt AQ vill jag öka i så det gör inte ont att få aktien billigare.

Övrigt

Det här känns som en bra månad. Jag fick fylla på till vettiga nivåer i flera bolag så även om jag hade önskat att jag haft mer pengar kan man inte få allt man vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar