lördag 15 februari 2020

1 miljon i barnsparande. Hur hanterar vi det?

I torsdags skrev jag en uppfräschning av barnsparande och det resulterade i en liten diskussion med Pappa Betalar? i kommentarsfältet och eftersom det inte blir lika synligt som ett eget inlägg tänkte jag fortsätta diskussionen i det här inlägget.


De frågor som var mest framträdande var hur vi sparar till vår treåriga dotter och hur vi planerar att involvera och lära henne om ekonomi.  Jag startar med första frågan så får vi se var vi landar. 

  • - Hur sparar ni och hur mycket sparar ni till er dotter? 

Svar: Det är inte så enkelt att svara på.  

Vi sparar en odefinierad slant på konton avsedda för dottern men vi sparar i eget namn och vi ämnar inte låta Joy få reda på att de pengarna finns.  


Inte Joy på bilden


Tänk så här...  

Vi har ett (1) långsiktigt sparande. Vi har valt att budgetera det långsiktiga sparandet i olika poster. En post heter kanske Pension, en post heter kanske Nytt hus och en post kanske heter Barnsparande. Dessa poster skall få 100 % av vårt sparande och då kanske 80 % går till "FIRE", 10 % till Hus och 10 % till Barnsparande (Det här är fiktiva siffror). 

Allt sparande är vårt men när vi tänker på det skall vi om 20 år kunna använda ungefär 10 % av sparandet vi gör idag till att hjälpa Joy att köpa en bostad eller betala för någonting annat hon behöver exv en utbildning eller hjälp att starta ett företag eller någonting annat kul men det är inte pengar hon kommer veta om att de finns, avsedda för hennes eventuella kostnader utan det är bara en planering vi som familj gjort ifall det skulle uppstå ett behov.  

Vi har också enats om att inte använda de pengarna till andra kostnader än just dotterns framtida behov förutsatt att det inte uppstår reell kris i familjen.  

Joy kommer alltså leva sina första 20 år utan att ha en aning om att det finns en portfölj avsedd för hennes framtida behov (om hon inte på något märkligt vis får reda på att det är pappa som skriver på den här bloggen) och denna portfölj kan tänkas växa till någon miljon eller så innan vi avgör att pengarna behövs till hennes exkursioner (Barnbidraget, dvs mellan 1000-1500 kr i 20 år med ca 10 % genomsnittlig avkastning blir ungefär en miljon. Beräkningarna kan man alltid ifrågasätta men det är inte viktigt eftersom det här bara är exempel.)  

Skulle det vara så att familjen hamnar i trångmål kommer de här pengarna att ingå i familjens totala tillgångsmassa. Vi anser väl ungefär att om inte familjen mår bra kommer inte barnen må bra så det är vansinne att spara till barn innan familjen har det den behöver. Med det sagt skall det krävas väldigt mycket innan vi tar de här pengarna.  

Utöver de här pengarna då...  

Ja då kommer det finnas ett konto med födelsedagspengar och sparade veckopengar m.m. där vi sparar i hennes namn och där vi så småningom kommer inkludera henne på olika sätt. Det är de här pengarna som hon kommer veta om och det är de här pengarna som kommer ligga till grund för vår ekonomiska diskussion och fostran.  

Här kommer hon se att pengar växer beroende på egna val och olika händelser och när hon blir 15 år är det de här pengarna som kanske blir en moped. Eller så fortsätter hon spara och några år senare blir det kanske ett körkort av pengarna eller en resa. Eller så lyckas vi övertala henne om att det är bra att spara ytterligare lite och då kanske hon har lyckats samla ihop 200 000 kr till när hon blir 20 och vill flytta till Lund för att plugga. Hon kanske jobbade mycket på somrarna och sparade var enda krona.  

200 000 kr kommer nog inte vara så mycket pengar om 20 år när det handlar om fastighetsaffärer, för då kommer det behövas en egen insats på 800 000 kr för en liten etta där nere. Ja då finns mamma och pappa där med en möjlighet att stödja med resten ur den tidigare beskrivna potten (sen får vi se om det blir en gåva eller ett lån eller hur vi gör; det beror mycket på barnets mognadsgrad och ekonomiska förförståelse).

Resonemang

Alla siffror ovan är ganska tagna ur luften men kärnan är att vi inte anser att det är rimligt att barnet i fråga är medveten om att det finns en stor hög pengar att tillgå. Vi är rädda att den vetskapen förstör barnets egna drivkrafter.


Därför väljer vi att själva administrera det sparandet och när den dagen kommer istället föra en diskussion med vårt barn om ekonomi, mål, drömmar och ambitioner.

Det är också viktigt att ta med i beräkningen att om barnets totala tillgångar övergår 8 prisbasbelopp (ca 380 000 kr) tappar föräldrarna kontrollen över pengarna och en överförmyndare skall kopplas in för att tillvarata barnets intressen. Jag vill helst slippa den inblandningen vilket är ytterligare en anledning att arbeta på det här sättet.


Det finns mycket mer att säga men det här är en början. När det kommer till hur vi tänker att vi skall inkludera vår dotter i ekonomi och lära henne om pengar och investerande får vi ta en annan gång.

Hur tänker du?



11 kommentarer:

  1. Frågan är vilka signaler det ger, när pengar kommer som en skänk från ovan utan ansträngning?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kunde du tolka det jag skrev till att vi kommer ge henne en stor summa pengar förbehållslöst? Jag trodde inte jag kunde vara tydligare.

      Radera
    2. Vet inte om jag tolkade. Hursomhelst så är det där något jag själv reflekterat över faktiskt. Jag har ett sparande åt barnen. Men jag är idag inte alls så säker på att det är enkom av goda. Jag kommer kräva någon form av motprestation har jag kommit fram till. Hur är jag inte riktigt klar över än.

      Radera
    3. Jag tänker att det beror på vad hon behöver. Är det ett boende kanske vi lånar ut en del av den egna insatsen till en förmånlig ränta givet att hon själv pytsar i en rejäl summa. Eller så går vi in som delägare.

      Inget kommer gratis men det måste inte vara extremt dyrt heller...

      Radera
  2. Hej AVL!
    Kul med mer tankar kring barnsparande!

    Jag håller nog med dig i det mesta faktiskt.
    Förutom att jag tycker ni lägger undan för mycket till er dotter (vet efter att ha läst dina tankar kring detta att det inte är säkert att hon får så mycket. Men jag kan ändock tycka att ni "budgeterar" för mycket i sparande till ett barn).

    Men som sagt, vettiga tankar och tror er dotter kom vara väl skolad för att klara sig ekonomiskt och det kommer finnas många avundsjuka barn i hennes närhet när hon tidigt kan köpa en fin lägenhet utan några problem :)

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. 😀 att det känns mycket kan ha att göra med hur man ser på det och vad man har för möjligheter.

      Dels känner vi att vi har råd och möjlighet just nu och dels ser jag det inte som en framtida gåva utan en möjlighet att tjäna mer pengar.

      Om dottern startar ett bolag kan jag vara finansiär med förmånliga villkor för dottern men hon skall ändå sköta det på ett ekonomiskt rimligt sätt. Om hon behöver ett boende kan det hända att vi köper det och äger det (och tar den ekonomiska vinsten och risken) men hon får bo där... osv. Jag räknar med att de pengarna kan gå förlorade (eller skänkas till dottern) men ambitionen är att det skall vara pengar som kan erbjuda möjligheter för hela familjen...

      Jag vet inte om det blir tydligare men de här 10 %-ena av vår portfölj kanske bättre kan ses som den del andra placerar i högrisk exv onoterat eller emergin markets. Om 20 år sättet vi de pengarna i dotterns onoterade bolag eller högriskfastigheter eller något annat spännande och så delar familjen på vinsterna på något bra sätt...

      Radera
    2. Ett intressant sätt att se det på :)

      Radera
  3. Jag förstår inte riktigt grejen med specifikt barnspar. Att själv se till att ha ett ordentligt sparande för att kunna ge barnet en gåva i rimlig proportion till vad barnet kan tänkas behöva runt 18-års ålder tycker jag skulle passa min filosofi bättre. Om barnet skulle behöva lite pengar till att testa att driva ett företag, eller fixa boende så skulle jag gärna hjälpa till med det, meningen med barnspar är ändå att kunna hjälpa till då barnet blivit ung vuxen och inte har hunnit spara ihop något eget kapital.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det var ungefär det jag försökte beskriva?

      Radera
  4. Jag funderar över samma saku. Jag är inne på samma linje som dig. Jag har idag ett litet sparande i KF till barnen. Men det kommer inte räcka till lgh och då kan jag hjälpa till framöver hoppas jag. Nu när dom är små så försöker vi utbilda dem i ekonomi. Går ganska bra dom är bra på att spara:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tro är att det är långt viktigare att utbilda våra barn och ge dem ett sunt ekonomiskt förhållningssätt än att ge dem pengar. :-)

      Radera