tisdag 18 februari 2020

Portföljgenomgång bolag 11-20 BTS-Fortnox

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Del två i portföljgenomgången. Tio nya bolag men den här laddningen är av helt annan struktur än den tidigare.

BTS Group

Portföljandel: 0,69 %
P/E: 31,6
Direktavkastning: 1,52 %
Utdelningsandel: 50 %
Bransch: Industri

Verksamhet: Konsult- och utbildningsföretag som hjälper bolag utveckla sin strategi och sina affärsprocesser samt management.

Investerinsantagande: Jag köpte en snabbväxande konsultfirma inom en nisch där man kunde ta marknadsandelar. Jag köpte på p/e 18 och fortsatte till p/e 22 men på de här nivåerna har jag svårt att öka trots att PEG-talet borde vara runt 1,5 vilket tyder på att aktien kan vara rimligt värderad trots allt. Jag håller och väntar på p/e 20 eller PEG 1 med att öka.

Castellum

Portföljandel: 4,78 %
P/E: 9,7 (P/B 1,44 kan vara mer aktuellt som värderingsmått)
Direktavkastning: 2,75 %
Utdelningsandel: 56 %
Bransch: Fastigheter

Verksamhet: Äger och förvaltar kommersiella lokaler

Investerinsantagande: Så nära en svensk utdelningsaristokrat man kan komma. De växer stadigt och höjer utdelningen varje år. Just nu är fastigheter generellt ganska dyra men jag ökade senast i oktober när aktien handlades på NAV-kursen och jag tycker inte att kursen motiverar en försäljning med tanke på den utvecklingsportfölj bolaget innehar. Däremot väntar jag med att öka tills de har vuxit ikapp kursen lite. Aktien är dessutom mitt största innehav så jag har ingen brådska att öka just nu.

Cloetta

Portföljandel: 1,36 %
P/E: 18,7
Direktavkastning: 3,18 %
Utdelningsandel: 60%
Bransch: Konsument, stabil

Verksamhet: Konfektyrtillverkare med internationell närvaro

Investerinsantagande: Jag trodde att jag köpte ett stadigt och tråkigt bolag men det har svängt ganska bra pga bränder och dåliga uppköp. Jag har minskat lite under åren men nu tycker jag det verkar som om man börjar komma tillbaka till tråkigheten igen och då kan det vara aktuellt att öka igen men jag ökar inte i en aktie med 0 tillväxt förrän priset går under p/e 15 och jag tror nog att jag skulle vilja se p/e ned mot 10-12 innan jag var helt nöjd och det är långt dit tyvärr.


Decisive Dividend

Portföljandel: 0,4 %
P/E: Ej relevant mått
Direktavkastning: 9,7 %
Utdelningsandel: N/A
Bransch: Investmentbolag

Verksamhet: Utvecklar och förvaltar fastigheter, främst hyresfastigheter.

Investerinsantagande: Litet kanadensiskt investmentbolag. Köpte efter tips från Gustavs aktieblogg. Ganska grund egen analys men det jag läst verkar okej och jag hoppas, som Gustav, på att man sänker sina skulder så att man kan fortsätta växa och tills dess får man en rejäl direktavkastning. Aktien är bara en bevakningspost för att ha en anledning att följa bolaget närmare. Jag vill se att bolagets ekonomi förbättras avsevärt innan jag ökar mitt innehav.


Diageo

Portföljandel: 0,87 %
P/E: 23,9
Direktavkastning: 2,05 %
Utdelningsandel: ca 50 %
Bransch: Konsument, stabil

Verksamhet: En av världens största dryckeskoncerner med märken som Smirnoff och Johnnie Walker i portföljen.

Investerinsantagande: Jag köpte med hjärtat. Jag vill äga en liten bit av det här bolaget för att jag gillar märkena. Att de dessutom delar ut 2 %, köper tillbaka för ca 3,5 % och växer omsättningen och vinsten stadigt från år till år gör att jag är bekväm med att äga bolaget men p/e 24 är modigt för ett bolag vars omsättning växer med låga ensiffriga procenttal varje år så jag väntar med att öka.

Enea

Portföljandel: 0,18 %
P/E: 20,3
Direktavkastning: 0 %
Utdelningsandel: N/A
Bransch: Teknik

Verksamhet: Mjukvaruutvecklare mot telekom, medicinteknik och industriautomation m.m.

Investerinsantagande: Det här är en bevakningspost där jag inte hann läsa på ordentligt innan aktien rusade ytterligare 25-30 %. Jag tror egentligen inte att p/e 20 är så farligt dyrt för en av anledningarna till osäkerheten kring det här bolaget är att de varit väldigt beroende av enstaka kunder men med tillväxten har diversifieringen kommit och man har växt omsättningen med ca 12-15 % per år de senaste 5 åren och på senaste tiden har det tagit rejäl fart så jag tror jag skall börja öka med mer tillförsikt om aktien kan hålla sig runt 180 kr/st.


Eolus Vind

Portföljandel: 2,93 %
P/E: 19,2
Direktavkastning: 1,46 %
Utdelningsandel: ca 30 %
Bransch: Industri

Verksamhet: Projekterar och uppför vindkraftanläggningar

Investerinsantagande: Jag tror att omställningen till förnybar energi kommer fortsätta. Investeringarna inom sektorn ökar och Eolus rider på megatrenden. Aktien svänger rejält och jag är nöjd med portföljandelen men varje gång aktien tappar 25% köper jag en skvätt till givet att inget negativt inträffat. Just nu har man en oförklarad jättekassa så antingen kommer det stora projekt eller så gissar jag att det kommer en extrautdelning på en tia och båda scenariona är bekväma i min värld. Jag köper när läge ges men är nöjd med positionen.


Epiroc

Portföljandel: 0,88 %
P/E: 23
Direktavkastning: 1,83 %
Utdelningsandel: 40 %
Bransch: Industri

Verksamhet: Bolaget levererar utrustning och tjänster till gruv- och anläggningsindustri.

Investerinsantagande: Det här är en aktie jag äger för att Atlas Copco knoppade av den här delen av sin verksamhet och jag har egentligen inte satt mig in i den mer än att om jag var bekväm med att äga Atlas kan jag väl ha kvar Epiroc. Det är en dålig analys.

Jag kan inte den här verksamheten så jag borde inte äga den men när jag kikar på siffrorna verkar det bra. Bolaget växer. Gynnas av en svag krona. Råvaruindustrin har haft det lite kämpigt och konjunkturen kanske avmattas men investeringarna i den tunga industrin har varit avvaktande och antingen måste investeringarna komma igång eller så kommer bolagets servicedel blomstra så jag är nog egentligen ganska lugn med att äga Epiroc även om jag inte vill öka på multiplar över p/e 15.


EPR Properties

Portföljandel: 0,54 %
P/E: 21,6 (P/FFO 12,6 är nog mer relevant)
Direktavkastning: 6,44 %
Utdelningsandel: ca 80 %
Bransch: Fastigheter

Verksamhet: Underhållsrelaterade fastigheter som biografer och resorts men även samhällsfastigheter finns i portföljen

Investerinsantagande: en månadsutdelare med hög direktavkastning med fastigheter som kompletterar mina övriga innehav. God utdelningstrend och historik. Detta är mer av en bevakningspost men just nu räcker det i storlek tills jag hunnit läsa på ordentligt.

Fortnox

Portföljandel: 2,33 %
P/E: ca 80
Direktavkastning: 0,21 %
Utdelningsandel: 17 %
Bransch: Teknik

Verksamhet: Saasbolag som tillhandahåller program för bokföring, orderhantering och CRM m.m.

Investerinsantagande: Ett system jag jobbat i länge. Mycket låg benägenhet att byta system när man lärt sig ett och detta fungerar, de har god support och är användarvänligt. Har fortfarande en del tillväxt kvar att ta men redan i dyraste laget i den konkurrens som råder.

Omsättningen har växt med 25 % de senaste åren och vinsten med en bit över 30 %. Kan det bara fortsätta i 2-3 år så är väl aktien rimligt prissatt men i dagsläget sitter vi med ett PEG på över 2,5 så det här är inte en billig aktie hur man än ser det. Däremot tror jag att vinsten kan öka även när omsättningsökningen saktar ned för de har ganska höga kostnader för utveckling och marknadsföring m.m. och man kan alltid köpa upp konkurrenter. Jag köpte mina aktier på 35 kr och har inte klarat av att öka sedan dess men jag sitter kvar trots värderingen och det är nog egentligen inte ett rationellt beslut.


Summering

Av dessa 10 bolagen är det flera som har galet höga värderingar och det är bara Enea jag är riktigt sugen på att öka i för tillfället.

Har du några tankar om ovanstående bolag?


Källor: Avanza.se, Seekingalpha.com, Morningstar.com, Finance.yahoo.com, Marketscreener.com, Borsdata.se samt företagens egna hemsidor

Inlägget är skrivet julen -19 så siffrorna kan ha ändrats något sedan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar