torsdag 27 februari 2020

Ta ut 10 % ur portföljen årligen?

När jag nu hade dataserien för SIXRX tillgänglig vilket jag för ett tag sedan så passade jag på att leka lite med den.

Jag har 26 år kvar till pension men valde 25-års intervaller i mitt experiment och jag modellerade med historiska inflationssiffror och historisk avkastningsdata och jag gjorde en mycket enkel excelsnurra så inte heller detta skall man fatta några livsavgörande beslut på men roligt var det.

Det jag gjorde var att anta ett portföljvärde, 25-års uttagsperiod, procentuell uttagsvolym per år justerat för inflation och sedan flyttade jag startdatum bakåt i tiden ett år i taget för att se vilka utfall jag skulle få.

Resultatet var häpnadsväckande men då skall man också minnas att jag inte inkluderat några obligationer i beräkningarna och med den portföljsammansättningen som föreslås i studierna som validerar 4%-regeln ingår det 40 % obligationer vilket märkbart sänker avkastningen och också volatiliteten på portföljen.



Det jag noterade med en 100 %-ig aktieportfölj var att jag under den senaste 40-års perioden hade kunnat ta ut 7 % per år, inflationsjusterat i 25 år utan att få slut på pengar oavsett vilket år uttaget började. De flesta 25-års perioderna kunde man ta ut hela 10 % utan att få slut på pengar.

Det är fullständigt vansinne att ta med detta i sina kalkyler om man skulle vara intresserad av att tillämpa "4-% regeln" på sitt liv men jag tycker att det visar på att det borde finnas en viss robusthet i beräkningarna.

Jag kommer förmodligen aldrig köra 60/40-portfölj men jag är inte främmande för att öka andelen räntor till 20 % eller kanske till och med så högt som 30 % men för vår del i familjen AvL kommer vi nog snarare använda portföljen som ett skyddsnät.

Det känns osannolikt att vi helt kommer sluta tjäna pengar oavsett om vi slutar gå till "jobbet" eller inte. Jag har alltid haft massor av sidoinkomster (även om de oftast är mycket små) och fru AvL kan inte föreställa sig att sluta arbeta helt inom en överskådlig framtid och ge det ett decennium till kommer en halvtid för henne med mycket god marginal täcka hela familjens behov så vi kommer inte fundera på att ta ut några 10 % från portföljen men jag kan helt klart se mig själv känna tillförsikt i att ta ut de där fyra procenten eller kanske hela fem procent när vi väl har tillräckligt.

Jag räknar ju inte heller med pension vilket gör vår kalkyl extremt mycket mer robust samtidigt som det är vår önskan att kunna finnas där för våra barn om de skulle behöva flytta eller köpa någonting dyrt vilket då sänker våra marginaler en aning.

På det hela taget är jag ganska säker på att vår familj med trygghet kan luta oss mot 4%-regeln oavsett om vi är inne i en 50-år lång period av mycket låg avkastning både på aktier och räntor.


4 kommentarer:

  1. Intressant och like på den!

    SvaraRadera
  2. Intressant vill du dela lite excellistor för oss nötdar?

    SvaraRadera
  3. Nördar ska det va såklart och jag menar mig själv, ingen behöver bli kränkt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Jag kan känna mig kränkt om jag inte får inkluderas i samlingen av nördar...

      Om du vill ha indexsammanställningen skall jag nog kunna fixa det men du hittar det enkelt på https://www.affarsvarlden.se/bors/index/info/historik/ eller så kan man fulkopiera från rikatillsammans på
      https://rikatillsammans.se/historik/afgx-affarsvarldens-generalindex/
      eller
      https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/

      Men bolla över ett mail om du vill ha någonting mer specifikt.

      Radera