torsdag 13 december 2018

Lucia och semester

Idag är det Lucia. Det betyder tydligen att om man är småbarnsförälder skall man gå upp extra tidigt för man skall vara med sina barn på förskolans Luciafirande innan man stressar iväg till jobbet och firar lucia där bland en trupp rödögda småbarnsföräldrar som har varit och firat Lucia med sina barn. Kul...

Men dom är allt bra söta. Barnen alltså, inte föräldrarna.



Vi är i mitten av december och eftersom jag jobbat i ett fyra månader långt projekt har jag lite innestående semester. Cheferna vill betala ut det i pengar efter årsskiftet men jag vill vara ledig. Gissa vem som vann?

Det betyder att jag jobbar min sista dag för året i morgon och en bit in i januari är det dags att hoppa på en annan häst och axla ett nytt ansvar på en ny myndighet. Det skall faktiskt bli riktigt kul. Jag hoppas att jobbet är så bra som jag tror att det kan bli. Det hade varit skönt att känna att jobbet är en trevlig sysselsättning som inte suger musten ur en. Med lite tur kan jag trivas så pass väl att det här blir mitt sista jobb.

I vilket fall som helst ser jag fram mot tre veckor semester, jul med familjen och förhoppningsvis ett par mornar där jag får sova så länge jag vill.

Hur firar du Lucia?


Bildkälla: taxpappa.blogg.se

3 kommentarer:

  1. Låter ju underbart med tre veckors semester.

    På vår förskola är lussefirandet 15.30, så jag flexar ut en halvtimme tidigare bara. Låter väldigt drygt att ha det på morgonen då vare sig barn eller föräldrar är speciellt pigga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall bli skönt trots att vår dotter kommer vara hemma en hel del under den perioden.

      Det var helt okej. Ungarna var så trötta att det var ganska lugnt under sångstunden och fikan och när de väl blev sockerhöga kunde föräldrarna dra vilket var ganska bekvämt...

      Radera
  2. Lucia är Två gånger på samma ställe vid 08.00 på morgonen. Men lärarna har faktiskt organiserat det ganska bra. All heder åt att de jobbar för att bevara traditioner. De tar barnen med sig till skolan så att en annan kan åka direkt till jobbet efteråt men visst det är lite mer stressigt än vanligt. Samtidigt kan man ställa sig frågan vem det är som gör det stressande? Vi själva eller samhället!?

    SvaraRadera