tisdag 4 december 2018

Aktieportföljen jämfört med Investeringsreglementet 2018

Det här inlägget syfte är att visa upp aktieportföljen i sin nakna, nördiga siffrighet och jämföra dess status med de uppdaterade investeringsregler jag publicerade på bloggen i december 2016. Tanken är givetvis att jag löpande skall hålla koll så att jag inte avviker från strategin.

Reglerna

Alla vet att regler är till för att brytas men jag försöker i alla fall att hålla mig inom rimlighetens gränser och ni får gärna säga till om ni hittar någonting i nedanstående där i tycker att jag gjort felaktiga antaganden. Jag vet om några avsteg från strategin och det är exv Catena Media som saknar utdelning.

Portföljen som helhet skall vara uppdelad enligt följande:

Bolagen skall vara indelade i branscher enligt nedan:
Utöver detta finns det ett gäng andra kriterier som den intresserade kan förkovra sig i genom att läsa det ursprungliga inlägget.


Portföljen

Totalt ser portföljen ut enligt nedanstående bild om man borträknar tillgången lägenhet vilket är rimligt eftersom jag inte tycker att den skall redovisas i portföljen.


Tillväxtdelen av portföljen har ökat ganska mycket på sista delen och det beror delvis på nyinvesteringar och delvis på att tillväxtdelen, enligt förväntan, växer fortare än de andra delarna av portföljen. Med det sagt kan det vara lämpligt att nyinvesteringar går in i stabila bolag ett tag framöver.

Om vi fokuserar på det roliga då och funderar på hur aktiedelen av portföljen ser ut redovisas den nedan.



Nu snackar vi siffror. 49 innehav i portföljen exklusive onoterat och preferensaktier. Och för att följa upp detta slänger vi in en sammanfattning också för att se hur branscherna är fördelade.


Fint va?

Analys

Vad man kan utläsa är att jag har 49 olika bolag vilket skulle innebära att vid en likaviktning skulle varje innehav väga 2,04 %. Man kan se att jag valt att fokusera mer krut på några bolag med Hemfosa, OHI, Castellum, Tele2 och Swedbank i toppen. Man kan se att jag minskat vikten av H&M och Atlas Copco vilka var högt upp förra genomgången. Positivt är att Investor har klättrat ganska högt upp.

Det är hyggligt diversifierat i toppen men som ni ser är fastigheter dominerar toppen precis som de är i branschfördelningen också. Jag har tonvikten på Fastigheter följt av konsumentsektorn, finans och industri.

Jag är ganska nöjd och det är inget som på riktigt står ut tycker jag. Det finns ett gäng småslattar i portföljen med under 1 % i vikt där jag borde öka eller slänga ut bolaget. Vi får väl se hur jag gör. Jag kör ju med ultradiversifiering så det är inte katastrof att ha ett gäng bolag med låg andel. Jag har ju dessutom ett gäng positioner där jag observerar aktien innan jag går in tyngre.

Summering

Någon gång ibland är det bra att se över sin portfölj. Jag tycker det ser hyggligt ut men jag är lite tungt viktad mot tillväxtbolag och bryter man ned det är jag kanske för tungt viktad mot räntekänsliga bolag.

Sedan sist har det dock förbättrats avsevärt. Bättre spridning, mer tillväxt (även om det är lite mycket så bör det ge en bättre totalavkastning) mer investmentbolag och fler branscher. Nu handlar det mest om att finlira.


Bildkälla: att välja lycka



2 kommentarer:

  1. Oj du har alltså satt institutionella regelverk på plats i portföljen? :)
    Det är mer än vad jag själv gjort. Jag utgår mer direkt ifrån bolagsanalysen och sedan får portföljen bli vad det blir.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jo jag gjorde det för att inte få slagsida i portföljen. Jag är väldigt benägen att bara handla en typ av bolag när jag får känsla för det.

      Jag insåg dock att jag inte har en riktigt vettig och nedskriven investeringsstrategi (det här är ju mer regler för portföljsammansättningen) så det blir jag nog tvungen att kika på när tiden finns

      Radera