torsdag 27 december 2018

Straffskatt på kapitalförsäkring


Inlägget innehåller affiliatelänkar

Nu tänkte jag ge mig in på ett område som jag borde kunna men vilket jag egentligen aldrig har funderat så mycket på och det verkar heller inte finnas så himla mycket lättillgänglig information om det på nätet.

Den främsta anledningen till att jag inte brytt mig är att det sköts automatiskt för hela idén är att det skall vara enkelt. Det jag pratar om är kapitalförsäkringar eller närmare bestämt skatten på dessa.



Det är inga konstigheter egentligen. Försäkringsbolaget som administrerar din kapitalförsäkring räknar ut din skatt och drar den från din försäkring utan att du behöver göra någonting. De deklarerar den och allt blir förmodligen rätt i slutändan. Det är ju till och med så att de löser så att man får tillbaka utländsk källskatt man betalar på utdelning från utländska värdepapper så vad är problemet?

Avdragsrätt

Som du kanske känner till får man oftast kvitta olika skatter mot avdrag eller liknande. Om du betalar ränta på bolånet och får ränta på dina sparpengar får du först kvitta de två mot varandra och skulle du ha fått mer ränta än du betalar då betalar du skatt på den överskjutande delen.

När du har ett ISK betalar du ingen vinstskatt men i gengäld räknas det ut en schablonintäkt vilken du skall betala skatt på. Men först får du kvitta den schablonintäkten mot exempelvis räntan du betalat för bolånet och blir slutresultatet negativt betalar du ingen skatt.

Men det gäller inte kapitalförsäkringen

Eftersom försäkringsbolaget (det finns alltid ett försäkringsbolag bakom även om man tecknar kapitalförsäkringen hos exv Avanza. Formellt är det Avanza försäkring som ger ut den) deklarerar för dig och det formellt är de som äger alla tillgångar kommer den skatten aldrig att synas i din deklaration.

Det innebär att du inte kan kvitta den dragna skatten och det betyder att du kommer betala, i dagsläget, ungefär 0,5 % mer för att ha ditt sparande i en kapitalförsäkring jämfört med en ISK.

Slutsats

Väldigt många svenskar har ett underskott av kapital som det kallas när man betalar mer räntor m.m. än man drar in på sina investeringar. Detta innebär att man har ett extra utrymme att tjäna skattefria pengar i form av räntor och liknande men om man investerar i en kapitalförsäkring får man inte tillgång till dessa kvittningsregler.

Jag använder, och kommer fortsätta använda, kapitalförsäkringsskalet för investeringar men precis som tidigare väljer jag bara detta skal för utländska investeringar vilka ger utdelning. Främsta anledningen är att det finns en gräns på 500 kr vilket är max vad du kan få tillbaka i betald källskatt om du har underskott av kapital. Det är inte särdeles mycket så för mig är det fortfarande värt en halv procent extra skatt för det kompenseras genom att att jag får tillbaka annan skatt men för den som inte har den typen av investeringar kan ett ISK vara bättre.





6 kommentarer:

  1. sköts det med automatik när man deklarerar? jag syftar på om man har skuldräntor på tex fastiget att skatten på ISk dras ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sportcarl

      Ja det skall skötas automatiskt. Det enda du behöver ha koll på är källskatt om du har utländska aktier i ISK. Den återbetalningen kan eventuellt behöva hanteras manuellt.

      Radera
  2. Givet att du betalar skatt på inkomst så skulle jag vilja säga att kvittningen är mer av teknisk karaktär.

    Du betalar x i skatt i KF och får tillbaka 30 % av räntor på lån y via deklarationen

    Du kvittar x mot y för en ISK vilket är smidigt men netto blir det samma du skatten på schablonintäkt är 30 % precis som ränteavdraget.

    Fördelen med ISK är att det är smidigare att sköta skatten via deklarationen och om du månadssparar så kan du netta skattebeloppet mot insättning så får du minskad skatt och bättre ränta på ränta jmf KF. Nackdelen är taket på den utländska källskatten.

    Har du ingen inkomst av tjänst då kan du inte kvitta låneräntor mot något och du är det klar fördel ISK som du är inne på men det gäller väl bara personer inom hardcore-FIRE :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där beror på hur mycket lån du har och eller andra kapitalförluster/utgifter. Det är "bara" kapitalförluster upp till 100.000 kr som får kvittas till 30 %. Över den summan får du bara kvitta 21 %.

      Har du pengarna i en ISK kan du alltså sänka din kapitalförlust och därför få kvitta en större summa. Skulle vi se mer långsiktigt normala räntor i samhället skulle till och med jag ha nytta av detta så jag ser det inte som en rent hypotetisk situation heller.

      Men visst. För de flesta har du ju helt rätt. Jag hade faktiskt inte tänkt på att man ju måste inkludera inkomst av tjänst i ekvationen. Bra att hålla koll på inför framtida lönebortfall :-)

      God fortsättning

      Radera
  3. Bra inlägg AVL. Helt klart är detta värt att hålla koll på. Jag har ingen KF och normalt är det bara för utländska innehav KF är att föredra. Detta gör ju bara den övertygelsen ännu starkare!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart värt att känna till att skatten man betalar inte är avdragsgill.

      Tack för de positiva tillropen

      Radera