lördag 15 december 2018

Gör egen glögg på 3 dagar

Att göra egen glögg är en riktigt tillfredsställande syssla. Det är lite som att baka pepparkakor. Man kommer lite närmare jul och mys.



Det händer att jag sätter en sats dunderglögg när jag får feeling under hösten men nu var det länge sedan. De år jag inte hinner sätta en egen glögg finns det två genvägar att ta. Den snabbaste är som följer.

1: Ta bilen till systembolaget eller butiken.
2: Leta upp en flaska glögg.
3: Gå till kassan och betala.

Lätt men otillfredsställande.

Den andra genvägen är att köpa en hygglig flaska vin och smaksätta vinet med lite juliga kryddor. Man kan också göra glöggen lite starkare om man skulle vilja.

Det finns en rad enkla recept men vad det egentligen handlar om är att låta citrusskal, nejlikor, kanel m.m. ligga i en sprit eller sockerlag i några dagar så att smakerna diffunderar ut i vätskan. Denna vätska blandas sedan med vin och blandningen värms lite försiktigt för att slutligen smaksättas med socker.

Det är inte heller särdeles svårt men det är mycket mer tillfredsställande än nummer ett. Det tar 3-5 dagar men det faktiska arbetstiden det rör sig om är mindre än 10 minuter. Och du kan skryta med att du gjort din egen glögg när gästerna kommer. Bra va?


Bildkälla: villalivet.se

2 kommentarer:

  1. Har du kanske något bra recept på lager för ett gott och smakrikt julbröd?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Inte så på rak arm men jag vet att jag förr gjorde rågbröd med russin där jag bytte ut en del av vattnet mot en mörk julöl. Det blev ganska gott.

    SvaraRadera