tisdag 5 december 2017

Nya inköp - Husvagnar, banker och chili

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Under Black Friday handlade jag som en tokig. Kortet glödde när jag gick först till den ena butiken och sedan till den andra. Jag köpte ett paket ägg på Coop för det var billigt där tätt följt av fem burkar krossade tomater och en påse apelsiner på Ica för det var riktigt bra pris där.

Det var summan av min fysiska Black Friday shopping men det slutade givetvis inte där för som jag skrev i fredags bjöd Avanza på courtaget när man handlade amerikanska aktier och jag hade länge funderat men inte gjort slag i saken men nu var det dags.


I början av min transformation mot utdelningar köpte jag Exxon, Coca-cola & Wal-Mart Stores. Tre stora fina utdelningsaristokrater som jag efter det har låtit ligga. Jag har bara köpt mer i Coca cola vid dipp men de andra har fått ligga där de legat då jag efter de initiala köpen analyserat bolagen lite mer grundligt och konstaterat att det finns värde där men att aktierna är dyra och att exv Exxon och KO är i betydligt sämre form nu är de var för 3-5 år sedan.

Efter noggrant övervägande åkte dessa bolag helt sonika ur portföljen tillsammans med drygt halva positionen jag hade i utdelningsaristokraten ADM. Det senare bolaget är fortfarande ett bra bolag jag tror på men de är väldigt beroende av råvarupriser och helt ärligt har jag konstaterat att jag inte hinner hålla så god koll längre på alla parametrar för att tycka att det är rimligt att bolaget skall få finnas på topp 10 i portföljen.

Det blev till slut en ganska stor slant pengar att fördela eftersom försäljningarna utgjorde drygt 5 % av portföljen.

Inköp

Vidare analyser får vänta men jag utökade smått i fastighetsbolagen Realty Income och STAG och jag köpte dessutom två fonder/ETF:er nämligen SPDR S&P Dividend ETF (SDY) en ETF som fördelar pengarna över ett relativt brett index fyllt av utdelningsaristokrater. Den andra ETF:en heter PowerShares QQQ Trust Series 1(QQQ) och är en fond som följer Nasdaq 100 vilket är ett tekniktungt amerikanskt index.

Efter köpet pratade jag lite med Niklas Andersson (@Investeraren) på twitter som gav mig nedanstående bilder som visar de största bidragsgivarna i Nasdaq 100 det senaste året och de senaste fem åren.



Jag konstaterade att jag behöver lite mer teknik i min portfölj för det är en sektor jag tror på men som jag är värdelös på vilket gör den här fonden till ett bra alternativ för mig.

Utöver dessa grundköp gjorde jag tre lite mer spekulativa förvärv. Att kalla dem spekulativa är kanske att ta i men jag tror att dessa bolag har mer tillväxt i sig än de jag sålde.

Brinker International Inc (EAT)

Ett företag som äger två restaurangkedjor vilka verkar främst i USA men som håller på att spridas över världen. EAT äger Chili´s Grill & Bar och Maggiano´s Little Italy.

Företaget startade 1975 och driver idag över 1600 restauranger. Börsvärdet är inte mer än 1,7 miljarder dollar så det finns möjlighet för tillväxt och det som främst gör bolaget intressant är att de haft vissa omsättnings- & lönsamhetsproblem i den absoluta närtiden vilket gör att aktien har fallit som en sten. Jag tror att stenen nått botten och att restaurangkedjorna kommer att visa sig lönsamma även framåt.

Aktien handlas till P/E 10 ungefär och ger en direktavkastning på straxt över 4 % vilket är högt med amerikanska mått mätt. Man har en 13 år lång, obruten historia av utdelningshöjningar. Utdelningshöjningarna har i genomsnitt legat på mellan 10-15 % de senaste 10 åren men börjar sjunka ned mot 10 % de senaste åren. Senaste utdelningshöjningen skedde detta kvartalet och låg på drygt 11,5 % vilket är en fin tillväxt, speciellt om man betänker att man just nu startar på 4,5 %. Man delar i dagsläget ut ca 50 % av vinsten och vinsten förväntas enligt 4-traders växa modest de närmaste åren men det gör att det borde finnas utrymme för fortsatt utdelningstillväxt även om hastigheten kanske dämpas något.

Jag köpte på 33 dollar jämnt och innehavet utgör inte ens en full procent av portföljen men det är ändå ett spännande innehav.

Southside Bancshares Inc (SBSI)

En "liten" bank med verksamhet främst i Texas. Ett case jag upplystes om av Jason Feber, mannen bakom Mr free at 33 & Dividend Mantra. Han tipsade förövrigt om EAT också. Den här banken erbjuder 3 % i direktavkastning och har ett börsvärde på straxt över en miljard USD.

Nyligen avtalade man ett sammangående med First Bank & Trust East Texas vilket kommer erbjuda ännu mer tillväxt men även innan det har verksamheten flutit på fint. Översta raden har ökat i genomsnitt 10 % om året de senaste 10 åren. Nedersta raden har ökat med nära 9 % årligen i genomsnitt på samma period.

Man har höjt utdelningen i 23 år i rad och är på gränsen till att klassas som utdelningsaristokrat (men pga deras storlek kommer de inte hamna i indexet dividend aristocrats) och de senaste 10 årens historia är ganska jämn med 10-13 % utdelningshöjning i genomsnitt. Utöver ger man regelbundet extrautdelningar (senast detta kvartal då man gav 2 cent extra) och som grädde på moset ger de regelbundet mellan 2,5-5 % utdelning i form av aktier, årligen.

Det är en kul liten bank men det kommer vara hopplöst att analysera och följa det här bolaget men jag hoppas att det inte skall krävas utan att investeringen klarar sig ganska bra själv.

Jag köpte mina aktier för 34,80 dollar/st och innehavets storlek är liknande det som EAT fick nämligen runt 0,8 %.

Thor Industries Inc (THO)

Det största av mina tre bolag med sina 8 miljarder dollar i börsvärde. Ett bolag jag snappade upp från grabbarna på Didner & Gerge. Bolaget gör husvagnar och husbilar samt utrustning till dessa. Bolaget växer så det knakar och bara ett par dagar efter att jag köpt mina första aktier släpptes en kvartalsrapport som formligen krossade alla estimat och sköt upp aktien 15 % från min köpnivå. Ibland skall man ha lite tur också.

Det här bolaget är väldigt cykliskt och beroende av att det går bra i den nordamerikanska ekonomin men sedan 2008 har omsättningen tredubblats och man växer med lönsamhet eftersom marginalerna bibehålls eller till och med ökat lite och vinsten per aktie har vuxit med 330 %.

Utdelningen är inget att skryta med. Direktavkastningen ligger på knappt en procent men sedan man var tvungen att vara försiktig i finanskrisen har man höjt varje år med i genomsnitt 15 %. Den senaste höjningen var på 12 % och med en utdelningsandel på 20 % finns det massor av utrymme för framtida höjningar.

Bolaget växer enormt och marknaden för produkterna ökar när både mellenials och pensionärer efterfrågar produkterna. Fortsätter bara ekonomin att tuffa på någorlunda kommer tillväxten att hålla i sig och i dagsläget står Thor starkt att klara en sättning också.

Jag köpte mina aktier för 136,75 kr/aktie och även om jag var försiktig även här fick det här bolaget en nästan dubbelt så stor portföljandel som de ovan beskrivna vilket var ett lyckokast.

Summering

Backtrading skulle kunna vara en nationalsport bland investerare och när jag tittar tillbaka kan jag väl konstatera att de pengar jag la i dessa stora utdelningsaristokrater för ett antal år sedan förmodligen hade kunnat växa bättre i andra bolag. Jag har totalt erhållit en genomsnittlig årlig avkastning på 7,31 % vilket är hyggligt givet den ganska låga risken i investeringarna.

Jag har nu gått lite längre ut på riskskalan med ungefär hälften av pengarna men jag tror att det balanseras av att jag för hälften av pengarna köpt indexfonder även om det är relativt smala index jag valt.

Dock är det ganska trevligt att inse att investeringarna fick en flygande start och när jag nu under helgen, en vecka efter bytet av värdepapper, sitter och skriver detta är aktierna jag köpte upp 8,5 % vilket ger en viss säkerhetsmarginal nedåt. Det hade ju lika gärna kunnat gå åt andra hållet.

Bildkälla: freeimages.com och avanza.se

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för ett intressant inlägg. Flera bolag du skriver om var helt okända för mig, intressanta tips.

    Ja utdelningsaristokrater har ju ofta ganska låga yields, men å andra sidan expanderar de fortfarande och har stora möjligheter att höja sin utdelning år ut och år in. Men det går inte snabbt... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite så jag tänker med aristokraterna men att välja rätt bolag är generellt ganska svårt så därför minskade jag lite och valde istället en ETF som köper flera av dem så slipper jag välja :-) . Dessutom gillar inte Fru AvL vare sig Exxon med sin olja eller Coca-cola med sitt socker (läkare skall alltid rädda världen).

      Att du inte hört talas om flera av de nya innehaven är kanske inte så konstigt eftersom det är riktiga specialinnehav :-) SBSI och EAT har 7 ägare på Avanza THO har 17 så vi är en ganska exklusiv skara investerare på gott och ont :-)

      Radera