lördag 16 december 2017

Vintermat - Brysselkål, fläsk och parmesan

Det verkar vara ganska få som gillar brysselkål men jag är en av dem. Fru AvL tillhör kategorin som inte är så förtjust vilket betyder att jag äter brysselkål ganska sällan och för husfridens (eller kanske husdoftens) skull är kanske det bra men ibland så.

För några veckor sedan såg jag ett recept i Coops Mersmak vilket jag tyckte verkade intressant men jag kan ju inte laga mat efter recept och dessutom tyckte jag det verkade lite för litet så jag kombinerade det här receptet med lite andra idéer och fick fram en riktigt trevlig måltid.


Brysselkål, fläsk och parmesan

Vad jag gjorde var att ta receptet på ugnsrostad brysselkål med krämig citrondressing men så stekte jag upp lite sidfläsk och rödlök också och sist men inte minst kokade jag en liten portion risoni. Allt blandades ungefär som en caesarsallad och över alltihopa hyvlade jag lite parmesan.

Helt plötsligt blir det en fullvärdig måltid med ganska mycket känsla av lyx och prislappen är verkligen inget att vara rädd för.


16 kr per portion är mer än rätterna jag brukar beskriva men ibland kan det vara värt att lyxa till det lite. Och för 16 kr får du då en varm sallad med sidfläsk och parmesan. Inte illa. Kilopriset ligger straxt under 17 kr vilket är avsevärt billigare än alla de där frysta färdigrätterna jag ser att folk har med sig till jobbet och det är väsensskilt från att plocka en färdig sallad i salladsdisken på ICA eller ännu värre, att köpa en färdig sallad på macken vilket en kollega gjorde ganska nyligen. Hon fick 250 g mat för 59,90 kr.

Jag väljer min sallad alla dagar i veckan

Smaklig spis


Bildkälla: coop.se och att välja lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar