tisdag 19 december 2017

Bokrecension: Miljonär innan 30 och pensionär innan 40

Jag har äntligen lyckats läsa en del på sistone och det känns skönt. Jag har bland annat lyckats avverka Marcus Hernhags två första böcker och till och med skrivit om det här och här. De båda böckerna sågade jag ganska hårt och det berodde mest på att jag ansåg att nybörjarböcker borde ha en mer pedagogisk uppbyggnad men det är tydligt att herr Hernhags skrivarbakgrund är färgad av kortare format där det är viktigt att slänga in läsaren i handlingen direkt. Det behöver inte betyda att texten påverkas negativt men i ovanstående verk tycker jag att innehållet förlorar lite på att bli presenterat så korthugget och direkt.

Liknande upplevelse kan man få av dagens författare nämligen den mysteriske bloggaren Miljonär innan 30 men till skillnad från de två tidigare böckerna kändes den här boken, med den rejäla titeln "Så kan du också bli miljonär innan 30 och pensionär innan 40" genomtänkt och välskriven. Det finns en tydlig röd tråd som leder läsaren genom boken på ett behagligt sätt.

Formatet var fortfarande lättläst och och anekdotiskt men boken hade en klarare agenda, en mer lättföljd kapitelindelning och språket var mer välavvägt samtidigt som bokens innehåll behöll sin professionalitet.

I korta drag kändes boken som en förkortning av den omfattande skrift som är bloggen Miljonär innan 30.  Vill man följa bloggarens råd och få ut maximalt av sina ekonomiska förutsättningar skall man inte köpa boken utan istället läsa bloggen från början till slut. Med det sagt kan jag konstatera att boken är mer tillåtande och är betydligt mer lättillgänglig vilket gör att budskapet kokar ned till 150 sidor istället för drygt 10 år av blogginlägg.

Boken erbjuder en snabb inblick i författarens historia och hans målsättningar följt av en väl avvägd mix av spartips, investeringstips och livsfilosofier men boken är så pass allmänt hållen att texten borde kunna passa en ganska bred skara läsare. Vill man fortfarande beakta författarens råd föreslår jag att man lånar boken på bibliotek vilket jag gjorde men vill man stödja författaren lite extra är det min fulla övertygelse att boken erbjuder värde för pengarna för den som ännu inte hunnit så långt i sitt sparande.

Det är tydligt att boken är baserad på erfarenheter och anekdotisk bevisföring men detta innebär att vi på ett lätt sätt får en, för all del ganska relativt grund men fullt tillräcklig, inblick i en värld av sparande vilket gör att man efteråt skall vilja fördjupa sig i ämnet. Man får ta del av författarens mångåriga erfarenhet gällande sparande och man får också en inblick i den investerarresa författaren gjort.

Det här är helt klart den nybörjarbok jag eftersökt. Det är inte en handbok till att hitta de bästa investeringarna utan en livsberättelse som kan föda ett intresse för sparande, investeringar och framtida frihet. Det här är en bok jag kan rekommendera även om jag inte har hunnit kvalitetssäkra graden av nybörjarvänlighet via fru AvL.

Bildkälla: adlibris.se