fredag 15 september 2017

Det svänger om bolagen på C

Jag som utdelningsinvesterare borde inte ha någonting med bolag att göra om de inte delar ut. Jag borde heller inte investera i bolag som är inne och tallar i spelsektorn för det tycker inte fru AvL om men för en liten tid sedan läste jag in mig på det lilla affiliatebolaget Catena Media vilket är ett bolag som driver kunder till spelbolagen och för det får de en ersättning. Jag valde att köpa in mig i bolaget med en provpeng och sedan dess har kursen surat ganska rejält.



Det är ett bolag som sedan en vecka sedan handlas på den stora fina Stockholmsbörsen efter en flytt från first north. Det har ett börsvärde på 4,5 miljarder kronor och som jag skrev ovan så delar man inte ut några pengar för man är inne i en extremt expansiv fas då man gör allt man kan för att ta marknadsandelar och det har gått ganska bra.

Dock är branschen okänd och det har inte funnits särdeles mycket analysmaterial på bolaget och inga större institutioner har investerat om man bortser från herr Qviberg genom Öresund men nu när bolaget kommit upp sig lite är jag ganska säker på att det kommer börja synas mer i nyhetsflödet.

Igår handlades kursen ned hårt efter att två av grundarna och storägarna hade valt att sälja av en mindre del av sina innehav till fördel för diversifiering i den egna portföljen. Aktien sjönk 8 % ned förbi 80-kronors strecket vilket för all del innebär att bolaget handlas till p/e 24 vilket givetvis är skithögt men om man tänker på att bolagets omsättning ett antal hundra procent per år de senaste åren och det inte verkar som om de ämnar sakta ned något nämnvärt är ett p/e på 24 billigt. Enligt Börsdata har man redan ökat omsättningen med 32 % i år men då skall man känna till att det mesta av den förvärvade ökningen kommer att komma senare under året så jag skulle bli förvånad om inte omsättningen växte minst 100 % under verksamhetsåret och även om inte vinsten lyckas hänga med hela vägen borde det inte vara väldigt långt ifrån.

För den intresserade skulle alltså detta kunna vara ett intressant läge men man måste förstå vad man ger sig in på och det verkar inte riktigt som om de som handlar i aktien gör det alla gånger för det svänger många gånger ganska ologiskt i aktiekursen så här gäller det att handla med övertygelse.

Cloetta

Cloetta föll samma dag med över 10 % och här handlade det om en mer bekymmersam vinstvarning som innebar att man befarar ett vinsttapp på 25 % för kvartalet vilket på helår skulle innebära ungefär 8 % tapp. Detta är en följd av en skadad produktionslinje i Belgien och en ny linje är planerad men det kommer dröja ytterligare ett halvår innan den är på plats och kostnaderna kommer öka och försäljningen kommer minska som följd av att produktionen störs. Denna skada kommer alltså påverka bolagets resultat ganska väsentligt under närmare ett års tid varför ett 10 %-igt tapp i kursen inte alls är orimligt.

Förmodligen är det inte slut där men eftersom jag var ute på familjeäventyr var jag väldigt sen på bollen så oavsett om jag hade fått för mig att sälja eller inte så hade jag sålt på botten och då vill jag nog vänta kvar och se vart det hela bär av. Jag har svårt att se att Cloetta inte skulle lyckas ro detta i hamn men jag är samtidigt bekymrad över de senaste månadernas insiderförsäljningar så jag köper inte mer i denna nedgång utan väntar på en vändning vilken jag tyvärr misstänker kommer dröja till i mitten av 2018 innan den kommer.

Totalt

De här båda bolagen står för ungefär 2 % av min portfölj så dessa svängningar gjorde inget väldans avtryck på min totala portfölj men man blir lite svettig när man loggar på och ser tvåsiffriga kurstapp.

Det är just i detta läge som det är så oerhört skönt att portföljen innehåller över 50 bolag för det innebär att jag kan sova gott även om jag går på de här nitarna från tid till annan. Idag tappade jag 0,2 % relativt börsindex på grund av de här bolagen och jag kan leva med det. Speciellt en dag då H&M vilket väger 5 % i portföljen går upp 1,5 % mer än index. Det jämnar helt enkelt ut sig.

Bildkälla: freeimages.com

4 kommentarer:

  1. Vet man vad som är problemet hos Cloetta? Köper folk mindre godis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det här problemet beror väl främst på en brand i en produktionslinje. Det i sin tur leder till minskat produktionskapacitet osv osv...:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Okej, det hade jag missat, tack för infon. Då kan man ju hoppas att produktionen går upp igen när de har fått ordning på den brandhärjade linan.

      Radera
  2. Problemet för Cloetta är väl att aktien helt enkelt vart vansinnigt dyr också. Mvh

    SvaraRadera