fredag 1 september 2017

AvL-Portföljen köper Kinnevik

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det kan tyckas som lite sent att bränna av förra månadens sparande till den här portföljen, nu. Men jag har inte riktigt känt att det varit läge eftersom det har fortsatt ned på börsen så jag har väntat in i det sista.

Sen skulle man, med ett sådant resonemang, kunna ifrågasätta hur vettigt det är att investera i ett nytt bolag och dessutom ett bolag som verkar huvudsakligen i en bransch som gått starkt i år och där går jag mest på känsla.



Kinnevik är ett investmentbolag som främst äger bolag inom e-handel och telecom vilket är en inriktning som jag tycker saknas i den här portföljen. Jag har en liten slatt Kinnevik i min stora portfölj men eftersom jag har ganska mycket Tele2 där också har jag varit försiktig med att vikta upp KinnevikTele2 är ett av de större innehaven i Kinnevik vid sidan av Comhem, Zalando, Millicom och MTG.

I AvL-portföljen tycker jag definitivt att det är dags att ta in ett nytt investmentbolag och dessutom ett som ger exponering mot helt nya branscher. Telecom har gått urstarkt i år men jag tror nog att det finns mer att ge. Köpet av Comhem vilket skedde tidigare i år har dömts ut av många men jag tror att det kan finnas synergier att hämta om man lyckas integrera sina övriga innehav i värdekedjan.

Kinnevik är också ett av de investmentbolag som handlas till störst substansrabatt och även om det i sig inte är ett betyg på en framtida god avkastning så ger det i alla fall en liten säkerhetsmarginal och dessutom älskar jag att handla med rabatt. I dagsläget ger aktien 3,3 % direktavkastning men jag hoppas väl på en liten utdelningsökning till våren och med lite tur får vi en extrautdelning när det har gått lite extra bra för bolaget (eller så hittar de någonting nytt, spännande att investera i som ger en skjuts åt kursen).

Köp

Den 28/8 köptes 2 aktier Kinnevik B för 240 kr/st vilket blev 480 kr totalt. Det innebär att portföljen ser ut som följer



I dagsläget har portföljen ett totalt värde på 9764 kr (insatt 9500 kr) vilket innebär att vi fått en avkastning på 2,8 % sedan start vilket är svagt men givetvis en följd av att börserna har gått svagt nu ett tag. Jag ser det här som läge att fylla på.

Lycka till


Bildkälla: Bolagsfakta.se och nordnet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar