måndag 18 september 2017

Måndagskollen v38 - Catena Media och ABB

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Förra veckans måndagskoll uteblev för livet var för underbart just då. Jag är sjukskriven och gör så lite jag kan av saker som gör mig stressad eller som är "måsten" och istället fokuserar jag på kul, inspirerande och energigivande och förra veckan blev det andra saker än att skriva blogg men nu fick jag lite feeling så nu får ni stå ut med mitt svammel.

Förra veckan gungade det rejält i ett par innehav vilket jag skrev om i fredags. Det var Cloetta och Catena Media som sjönk runt 10 % på samma dag och jag valde att avvakta i Cloetta men öka i Catena Media.

Anledningen till beslutet var att jag tror att Cloettas problem kan komma att innebära att kursen skall ned ytterligare och då har jag ingen brådska men på lång sikt är jag fortfarande positivt inställd till bolaget och det här är bara en temporär svacka. Jag är ganska säker på att storägaren Malfors Promotor AB vilka storköpte i somras efter att olyckan i Belgien blev känd, känner liknande. Jag är således inte orolig för mitt nuvarande innehav men väntar på ännu bättre lägen att öka. Nämnas kan väl också att jag helt saknar likvider så alla köp görs på lånade pengar och då vill jag vara mer säker på mina investeringar än om köpen görs på nysparande eller liknande resurser.

När det istället kom till Catena Media såg jag det som ett tillfälle att öka för nyheten om att storägare säljer var i detta fall en, i mitt tycke, ickenyhet. De säljer ett par miljoner aktier och samtidigt låser de in resterande delen av sitt ägande vilket är en betydligt större del. Pengarna de får loss skall användas till andra investeringar och det här har på inget sätt påverkat bolagets förmåga att tjäna pengar - och tjäna pengar gör de; i mängder.

Catena Media växer så det knakar och det finns inget som talar för att det kommer sluta riktigt ännu så jag sitter lugnt kvar och ser bolaget expandera men jag är också medveten om att det är en volatil investering och jag räknar med att det kan ta flera år innan det blir en riktigt bra investering men förr eller senare kommer marknaden förstå att det finns pengar att tjäna i branschen.

Vecka 38

Eftersom planen för familjen AvL är att tjäna riktigt lite pengar under den kommande fyramånadersperioden i kombination med att min arbetsgivare ännu inte har berättat för försäkringskassan att jag vill få pengar därifrån, är risken stor att vi kommer behöva knapra på bufferten lite. Därför är det min plan att inte handla men jag har svårt att tro att det kommer gå. Just nu tycker jag att det ser ut som om ABB har vänt igen efter en tids nedgång så det kanske är dags att köpa en liten slatt till där.

Jag tittar också på ett gäng amerikanska bolag men där krävs det ju större initiala investeringar så det får nog vänta. Det är också dags att shoppa upp månadssparandet i AvL-portföljen men jag har ingen aning om vad jag skall göra där. Just nu lockar konstigt nog både Investor och MQ men vi får väl se vart det landar.

Nu skall jag istället för börsen fokusera på att göra mer barnmat till Joy. Kyl och frys ekar tomma så det blir till att handla och sedan skall här lagas och pureas.

Ha en trevlig vecka allihopa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar