lördag 30 oktober 2021

Eldfat - mysfaktor i höstmörkret

Hösten är här på riktigt men det skrämmer inte familjen AvL. Förra året hade vi en liten kolonilott med en grillplats och där spenderade vi många höst-, vinter- och vårdagar med att grilla korv över öppen eld.

Nu har vi flyttat till radhus och det finns ett naturskyddsområde med kommunalt upprättade och utrustade grillplatser bara ett stenkast hemifrån så vi passar ofta på att dra på oss vildmarksstassen för en mycket kontrollerad form av vildmarksliv.

Men jag älskar eld.

Varumärkesbild

Jag har alltid älskat doften av en öppen brasa och så fort jag har möjlighet slänger jag in en pinne i en kamin och njuter av spraket och värmen.

Huset vi har köpt är inte utrustat med kamin och det kommer inte vara det första vi installerar heller även om det vore toppenmysigt. Däremot har vi en liten gräsplätt som kallas tomt och en skitstor gräsplätt som kallas detaljplanerad som rekreationsområde precis utanför fönstret.

På dessa gräsplätter går det alldeles utmärkt att sätta upp en grill eller liknande och jag har till och med kollat i kommunens ordningsstadgor att det är tillåtet.

Grannarna verkar ganska förstående också så vi har passat på att köpa oss ett gediget eldfat för att inte skada marken men ändå kunna ha lite eld att sitta runt, titta på och grilla marshmallows över.

Jag hoppas grannarna fortsätter vara förstående eller kommer ut och grillar med oss för jag ser framför mig att det kommer eldas en hel del under krispiga dagar i vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar