onsdag 20 oktober 2021

Doppar tårna i börsen - köper AQ Group

Inlägget innehåller affiliatelänkar från Avanza

Förutom att lägga in en rejäl slant i fondportföljen har jag nu gjort mitt första köp av enskild aktie. Den första knappa tusenlappen gick åt till att köpa 3 stycken AQ Group för 276 kr stycket (11/10).

Det köpet följdes av ett helt pärlband av köp i en rad olika bolag inklusive fler i nämnda bolag men jag vill spendera några rader på att berätta om detta mitt första köp efter att ha varit borta ett par månader från börsen.


AQ Group

AQ Group är en underleverantör till industrin. De är hyggligt väldiversifierade och producerar allt som oftast aningen mer avancerade delar som exempelvis elskåp och diverse systemprodukter men man formsprutar också så lite allt möjligt helt enkelt. 

Produktion och kunder finns över hela världen. Förra året omsatte man 4,8 miljarder kronor vilket var aningen lägre än de 5,1 man mäktade med rekordåret 2019 men marginalen var högre vilket gjorde att vinsten var väsentligt högre.

Nuläge

I morgon släpps kvartalsrapporten för tredje kvartalet och då får vi se om komponentbristen man pratade om i förra delårsrapporten har hållit i sig och om insatsvarornas prisökningar påverkar.

Det vi vet är att man har en nytillträdd VD och koncernchef. Man har nya storägare och man har fört in den typen av osäkerhet i bolaget vilket skulle kunna leda till stök.

Men man har alltjämt kvar grundarparet med sina 40 % ägande och man har nyss tillträtt ett förvärv som sägs kunna bidra med 8 % omsättningstillväxt.

I Q2 rapporterade man också att man omsättningsmässigt var tillbaka på en nivå över 2019 års nivå men det är inte orimligt att anta att kostnaderna börjar komma tillbaka nu när restriktionerna börjar lätta.

Det är spännande tider att vara investerare i.

Min tro

Nu får jag på allvar möjlighet att bli sågad vid fotknölarna för min förmåga att analysera bolag men jag tror att man kommer närma sig 8 % marginal, kanske till och med några tiondelar under, men att man fortfarande klarar av att öka omsättningen trots alla svårigheter.

På helåret tror jag att man kommer lyckas redovisa en omsättning som precis glider över 2019 års nivå och att man kanske landar på 5,1 miljard. 

Jag skulle inte bli förvånad om man klarar av att leverera ca 440 miljoner i EBIT. I ett drömscenario får vi samma som årets resultat på sista raden men nu är jag inte helt verklighetsfrånvänd utan jag tror att man kanske klarar av att generera 325 miljoner vilket ger 17,75 kr/aktie. Det är bara 3 % bättre än förra året så jag hoppas att jag är för pessimistisk.

Det är nästa år jag hoppas på underverk. Fullt genomslag på årets förvärv. Kanske ett förvärv till nu när restriktionerna är släppta och lite mer normaliserade förhållanden där man kan producera allt som kunderna vill ha och priserna stabiliserat sig lite.

Om man får drömma lite då skulle jag kunna tänka mig 5,6 miljarder i omsättning med en marginal på sista raden på 7 %. Då landar vi på ungefär 21,50 kr/aktie i vinst vilket på den kurs jag betalade skulle innebära att jag inte ens betalade 13 gånger nästa års vinst. Den uppmärksamme kan kika på Avanza och konstatera att det är ungefär där de rapporterar att aktien handlas på årets vinst men då är det fyra riktigt bra kvartal bakom oss rent marginalmässigt och jag tror det blir svårt att hålla.

Här har aktien kommit ned hela 25 % från toppen i slutet av april och jag börjar bli mycket bekväm med priset även om det finns osäkerheter kvar i bolaget. Skulle kursen dras med i en allmänt negativ börs och vi får se kurser runt 240-250 kr kommer vi vara tillbaka på nivåerna innan bolagets multipelexpansion och där jag köpte ordentligt sist det begav sig.

Jag gissar att jag kommer kunna tänka mig att göra samma sak den här gången om vi får den möjligheten.


2 kommentarer:

  1. Efter Notes homerun igår finns nog potential att andra bolag inom samma branch levererar fina kvartalssiffror. Ska bli intressant att se hur det ser ut imorgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller bara tummarna för en dipp jag eftersom jag inte hann köpa så mycket innan det studsade tillbaka :-)

      Radera