tisdag 2 juni 2020

Månadsavstämning maj

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Ytterligare en spännande månad är lagd till handlingarna. Mitt arbete ger mig nu anledning att dagligen prata med företrädare för börsbolagen och det är ganska häftigt och jag arbetar med någonting där min expertis verkligen värderas vilket är mycket spännande.

Till det kommer att vi har haft goda förutsättningar för att umgås på ett bekvämt sätt i familjen. Mycket utomhusaktivitet och en del pillande på kolonilotten har gjort maj till en riktigt trevlig månad

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Det märks onekligen att det enda vi gör är att sitta hemma samtidigt som vi båda tjänar mer nu och dessutom har färre och lägre fasta avgifter än för några månader sedan.

Det är ganska trevligt att se att vi har ett ganska starkt kassaflöde i dessa tider när jag dagligen får bevittna hur många har det svårt att få pengarna att räcka till. Det är oerhört befriande att kunna sitta tryggt i den här krisen.

Portföljutveckling

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade på +3,45 % (12,51 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på totalt -7,84 % (-10,87 %).  Är det bara jag eller känns det här inte så farligt?

För portföljen slutade månaden på +2,13 % (+10,80 %) i maj. Året är nu totalt på -6,92 % (-8,70 %).

Det här är andra månaden i rad som jag underpresterar mitt index ganska rejält och enda som räddar mig är att det gick mycket bättre i början av året och i den initiala nedgångsfasen. Jag kanske får sätta mig någon dag och försöka analysera vad som gör att portföljen inte hänger med.

Sparande

Nästan full effekt av alla förändringar den här månaden. Inget billån, högre grundlön och lite annat sånt men en rejäl skillnad är att jag jobbat heltid istället för 80 % och att jag dessutom jobbat en hel del övertid.

Jag kan inte påstå att jag försökte spara mycket den här månaden men det har ändå blivit ganska mycket och jag klagar inte för det innebär att jag kunnat köpa en hel del aktier samtidigt som jag sänkt belåningen inför nästa gång det uppstår köplägen.

Den här månaden sparade jag 70,44 % (35,93 %) och tar man bort utdelningarna blir det ca 62 % i sparkvot så det mesta kommer från extern källa.

På helårsbasis har jag sparat totalt 45,32 % (38,46 %). Målet i år är min/max 40 % räknat över helåret. Med corona som stör semesterplanerna och dessutom tvingar upp lönen en del kommer det nog bli svårt att hålla 40 % för vad skall man göra med pengarna?

Utdelning

Det här brukar vara utdelningsregnets månader men i och med corona får man acceptera att inte bli lika blöt som vanligt.

Utdelningarna täckte 21,57 % (35,0 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Det
r fortfarande en helt okej nivå som räddas av mycket utländska utdelningar.

Portföljen har täckt totalt 7,8 % (6,0 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året är 25 % med den skillnaden jämfört med föregående år att kostnadsbasen är höjd avsevärt. Om inte alla skjutna utdelningar kommer till hösten blir det målet omöjligt att nå men jag håller planen enligt min normalkalkyl och det är nog det jag måste utgå från annars blir jag tokig.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.


Bild: AvL

Jag mottog 38 % mindre pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2019. Det är lite deprimerande att se att man är tillbaka på samma nivå som 2016 men maj tenderar att vara riktigt slagigt så det är egentligen inget som påverkar mig och nu vet ju alla varför.

Livskvalitet

Det har blivit en del mer umgänge. Man hittar vägar. Det blir digitala kvällsaktiviteter med vänner eller utomhushäng när vädret tillåter.

På det hela taget mår vi riktigt bra nu. Vi är mindre sjuka än vi varit på länge och vi försöker få vardagen att fyllas av glädje.

Hälsa

Den mentala hälsan är på topp men den fysiska hälsan har nog aldrig varit sämre. Det har gått så långt att jag har startat en köttdiet (tänk LCHF) för att försöka bryta kroppens och psykets ständiga behov av snabba kolhydrater.

Två veckor in kan jag konstatera att abstinensen är svår. Jag har skakningar och huvudvärk varje dag och jag tänker på socker nästan dygnet runt vilket säger mig att jag gör någonting bra för det min kropp gör mot mig nu är helt horribelt och det närmaste jag kommer den här erfarenheten tidigare är när jag slutade röka. Det var annorlunda men jag kan ändå jämföra och då var det ett gift och ett beroende; det är samma kamp nu.

Summering

Det var länge sedan jag åt så mycket sallad som jag gör nu. Om ett par veckor kommer jag kunna använda egenodlat som primär källa. Vi mår bra och det är viktigt i det kaos som världen upplever. Jag hoppas även du mår bra och att juni blir en bra månad.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

2 kommentarer:

  1. En tanke kring varför utdelningsportföljer sviker mot index... märk väl att de största uppgångarna för t.ex. S&P 500 står teknikbolagen för, och dessa utgör en väldigt stor del av det totala indexet. Dessa bolag är ofta inget som utdelnigsinvesterare bryr sig om utan här finns det mest telecom, fastigheter, olja, energi etc, och dessa har knappast gått lika bra... även om det finns undantag.

    Vi ligger långt efter Dow och S&P 500 när det gäller återhämtning, men det är förväntat och inget vi ligger sömnlösa över.

    Kul att du experimenterar med olika dieter, här är det samma hyfsat hälsosamma kost som har gällt i 30 år. Mycket grönsaker, minimalt med sötsaker. Bra både för kropp och plånbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelningarna kan vara en del av analysen men i den totala ekonomin har jag en stor portion breda indexfonder också men det kanske inte räcker om hela aktieportföljen släpar.

      För mig är det där med dieter ganska svårt för jag tycker egentligen att man skall äta vettigt alltid men jag har svårt att landa i en nivå som är bra nu när jag har ett liv som är betydligt mer stillasittande än tidigare så ibland får det bli lite test (och jag älskar allt som är sött vilket också är ett av de främsta problemen ju :-) )

      Radera