lördag 6 juni 2020

Pak Choi med ingefära och vitlök

I höstas skrev jag om mina äventyr bland det klibbiga asiatiska köket (visst lät det gott) när jag hittade "Korean Fried Chicken".

Häromdagen tvingades jag hitta ett recept på ett bra tillbehör.


Tvingades och tvingades... Jag kände ett stort behov av att hitta på något med all den Pak Choi jag odlat innan den går i blomning. Jag försådde ett gäng plantor i mars och nu är det rejäla huvuden redo att skörda och jag gillar den grönsaken men vet egentligen inte riktigt vad jag skall göra med den för den behöver någonting mer än bara att strimlas ned i en sallad.

Bladen är ganska beska när de vuxit till sig och då behöver de någonting mer.

Man kan göra nästan vad som helst med den men jag föredrar att steka den och tillsätta någon form av smak. Oftast väljer jag att göra en balsamvinägerreduktion men när jag letade lite fick jag fram olika recept som var mycket trevliga.

Att ringla på sesamolja och soja och sedan strössla på sesamfrön var inte dumt (recept här) men ännu bättre var att fräsa kålen med vitlök och ingefära först och sedan tillsätta soja och sesam. Då blev det riktigt gott.

Testa vet ja. Det är ett bra tillbehör till kycklingen men det är gott att äta bara som det är också eller, för den som är lagd åt det hållet, som tillbehör till en bit lax eller en köttbit.

Lycka till



3 kommentarer:

  1. En liten favorit är de färdiga ingefära-vitlöksblandningar man kan köpa i konservburk. Går med fördel att 'kladda på' och sen kan man väl ha på sesamfrön efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror aldrig jag har reflekterat över att det kan finnas sådant. Ingen risk att du har en länk till en produktsida så att jag kan få se vad det är för något?

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera