lördag 13 juni 2020

Vad gör man med blomkål?

För några veckor sedan frågade jag er om recept på zucchini och fick massor av bra tips och som svar fick jag en fråga om vad man gör med blomkål. Helst skulle recepten vara vegetariska.

När jag använder blomkål är det nästan uteslutande som en del av en köttätarmåltid. Det kan vara en gratäng med skinka och blomkål eller varför inte parmesangratinerade blomkålsbuketter till en köttbit. Sällan gör jag någonting där blomkålen får hävda sin egen rätt förutom de få gångerna jag gör en vegetarisk currygryta.

Däremot tänker jag delge ett tips och det är bloggen Landleys Kök



Där hämtar jag en hel del inspiration när jag vill hitta på någonting och inte har några egna idéer. Länken ovan går dessutom till sidan där huvudingrediensen är blomkål.

Några recept jag fastnat för är bland annat den gräddiga blomkålsgrytan och risotton med rostad blomkål. Ibland kan man dock behöva använda sina egna sinnen för och krydda lite extra eller hälla på någonting som saknas men som inspiration är de toppen.

Ett sista recept jag uppskattar är en currygryta från ICA. Jag brukar dock ha kikärtor eller borlottibönor istället för sojabönor men det är en smaksak.

Har du fler tips?


3 kommentarer:

  1. Tack för att du tog dig tid att följa upp - riktigt spännande recept.

    Blev aloo gobi här. Blomkålsgrytan verkar smidig variation med delvis överlappande ingredienser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt att vi kan dela med oss av tipps och idéer. Det gynnar oss alla 😀. Aloo gobi har jag aldrig testat så det får jag prova snart. Tack

      Radera
    2. Här är ett smidigt recept som fungerar bra för mig! https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/zGXRXw/blomkalsgryta-aloo-gobi

      Radera