fredag 16 augusti 2019

80-% igen - Frihet i verkligheten

Då var semestern slut på riktigt och herr AvL är tillbaka på jobbet men det känns ändå ganska bra.

Speciellt bra känns det eftersom jag nu jobbar 80-% istället för 100 % och de extra 96 minuter av fritid jag får per dag genom denna manöver har än så länge spenderats på riktigt nödvändiga och eftersatta aktiviteter...



Jag har tränat, yogat, läst och spenderat mer pigg och vaken tid med familjen och helt enkelt använt den extra tiden för att må bra.

Det finns gott om forskning som visar att motion stärker de flesta aspekter av livet, inte bara den fysiska aspekten av kroppen utan motion påverkar även humör och känslor.

Det finns också forskning som visar att närhet till naturen har en helande effekt. Faktiskt helande så som i att man studerat patienters återhämtningstid och konstaterat att de opererade patienter som låg i rum där de kunde se natur tillfrisknade fortare än de som såg stadsmiljö.

Det är ganska tragiskt att jag om och om igen hamnar i situationer där jag väljer bort motion och att spendera tid i naturen för att jag tror att det bästa i situationen bara är att bita ihop och kämpa på medan det som bevisligen är bäst för alla inblandade är att herr AvL spenderar den där tiden på att motionera och uppleva naturen. Bäst av allt är att man i en skog kan göra både och samtidigt.

Att utöver det ge sig själv tid till avkoppling, lärande och andra självförverkligande aktiviteter gör att vi hamnar ganska högt upp i Maslows behovspyramid och kan jag bara inse att det är här jag skall vara kommer sannolikt livet kunna bli ganska bra.

Två veckor avklarade. Nu återstår livet.

5 kommentarer:

  1. Yay! Good for you! Mitt nya liv med en extra dags frihet per vecka börjar 1/10, och jag längtar jättemycket! Som du säger: Nu återstår livet!

    Ha det fantastiskt!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ser fram mot din redogörelse för upplevelsen av lite extra frihet. :-)

      Radera
  2. 90 % från och med september. Ska bli spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur tar du ut dina 10 lediga procent? 1 dag varannan vecka?

      Radera
  3. Inledningsvis. Ska prova mig fram.

    SvaraRadera