torsdag 22 augusti 2019

Portföljens top 10


Inlägget innehåller affiliatelänkar

Ibland är det värdefullt att se över sin portfölj oavsett hur långsiktig du är. Jag satt nyligen och lekte med mitt Excelark och konstaterade att det var länge sedan jag funderade över aktiernas viktning i portföljen.


Listan över min portföljs 10 största innehav enligt ovan. Det är ganska spännande att se. De flesta av de där bolagen var det ganska länge sedan jag köpte mer av.

Castellum köpte jag senast i oktober förra året och senaste transaktionen i OHI var i juli 2018 då jag sålde 6 aktier för att jämna till siffrorna lite.

Andra har istället seglat upp från ingenstans. Swedol är ett av de bolag jag köpt mest i det senaste året medan flera av de andra har fått regelbundna insatser.

Intressant är också att den aktie jag har den lägsta registrerade vinsten i är Swedol vilket torde vara ganska logiskt både eftersom den inte varit en kursraket (även om den gått helt okej) men också för att jag köpt så aggressivt.

På det hela taget är jag väldigt nöjd över fördelningen. De tio största innehaven står för 41,7 % av portföljen. Inget innehav väger för tungt och ingen bransch har en alldeles för stor representation.

Vad tycker du? Något du hade ändrat på?



5 kommentarer:

  1. En bra topp-10 lista och jag tycker den har vettig riskspridning mellan branscher. Jag själv undviker fastigheter något i min aktieportfölj eftersom min största investering är min bostad jag bor i som dessutom är belånad till 68% av värdet. Att då ha extra mycket fastighetsexponering i portföljen lockar inte mig.

    Ingen av dina innehav finns på min topp-10, men några finns även i min portfölj som Johnson, Investor och Nobina. Jag sålde Novo Nordisk så sent som förra veckan men kommer återköpa vid eventuell kursdipp. Novo är absolut ett innehav som platsar på topp-10.

    Mina 10 största innehav:

    Sampo (9,01%)
    Royal Dutch Shell (7,69%)
    SCA B (4,45%)
    Fortum (3,70%)
    Equinor (3,16%)
    British American Tobacco (3,00%)
    AbbVie (2,94%)
    GEA Group (2,90%)
    Ahold Delhaize (2,52%)
    National Grid 2,27%)

    Totalt 43,93% av portföljen i de 10 största. Det är en del vikt mot energi här med Fortum, Shell, National Grid och Equinor. SCA skulle också kunna räknas in på energiområdet. Det blir något mer från resterande del av portföljen också mot energi.

    De största oljebolagen är de som är mest medvetna om oljans framtid och idag investerar mycket i förnyelsebar energi. De har resurserna för att göra det och kommer troligtvis sakta flytta sina intäkter från olja till andra energikällor. Idag handlas de väldigt billigt (tycker jag) och man får en bra utdelning och potential i framtidens energi samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Globalpicker

      Spännande topp 10. Mycket på den listan går inte ihop med familjens investeringsönskemål så vi kommer inte korrelera särdeles mycket men jag har varit sugen på flera av dem ändå.

      Jag har också ett stort beroende i fastighetsmarknaden i min egen privatbostad men jag ser det som helt separerat från mina finansiella investeringar varför jag inte låter det påverka min portfölj. Bostaden har jag för att bo i och det är relativt osannolikt att jag någonsin kommer realisera den tillgången varför den, i min tankevärld, inte kan jämställas med övriga finansiella tillgångar.

      Lycka till

      Radera
  2. Hej!
    Tycker det där ser riktigt bra ut.
    Tele2 äger jag själv. Och lite Hemfosa Pref dock.

    Men alla de bolag du har på din topp 10 tycker jag är intressanta.

    Kul!
    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Personligen har jag aldrig tyckt att preffen i Hemfosa har varit särdeles attraktivt värderad i relation till stamaktien. Efter delningen av Hemfosa/Nyfosa är direktavkastningen i preffen avsevärt högre och attraktiv i relation till stamaktien men då de flesta preffar idag är oerhört dyra tycker jag fortfarande att stamaktiens långsiktiga förutsättningar är långt mer attraktiva... Men alla måste göra sina egna avväganden så klart..

      Må väl

      Radera
    2. Okej.
      Den handlas kring inlösen som de flesta preffar idag.
      Det innehavet är mitt minsta i portföljen glömde jag säga.
      Har köpt in en liten peng i 3 preffar för att öka kassaflödet varje månad.

      Bara för att få lite mer att handla för varje månad :)

      Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

      Radera