lördag 21 oktober 2017

Det var ju bara en pizza

Det är himla lätt att sitta här bakom skärmen och förhäva sig i sin egen excellens. Det är skitsimpelt att berätta att om man skippar utelunchen varje dag och istället tar med en halvslemmig linsgryta i en sunkig gammal plastburk från IKEA så kan du i bästa fall gå i pension med 18 miljoner extra i portföljen. Det är mycket svårare att göra det i verkligheten.

Det där att få livspusslet att gå ihop är en floskel man hör ganska ofta men ibland kan det vara ganska knepigt. Här sitter jag nu, "ledig" från jobb för att "bara" fostra en dotter på åtta månader. Det borde väl inte vara några som helsta problem att få ihop vardagen om det enda man skall göra är att byta lite blöjor och peta in mat i en glugg som piper som en fågelunges?



Oftast är det inga problem. Jag diskar, tvättar, handlar, lagar mat, städar osv utöver att gå promenader, leka, byta blöjor och mata men det förutsätter ett par saker. Det ena är att hustrun kommer hem i tid från jobbet för att ge några minuters avlastning på kvällen. Det krävs också att helgerna är en återhämtningsperiod där vi båda får vila och sova. Det sista som krävs är att vår dotter mår bra och att hon sover på nätterna.

Den här veckan har hon inte mått så bra och det har varit flera nätter som hon inte sovit så bra. Det betyder givetvis att en eller båda föräldrarna inte heller sover så bra och jag kan direkt säga att jag inte mår särdeles bra av att sova 4-5 timmar per natt uppbrutet med två till tre episoder av skrik och panik.

Efter en sådan natt finns det saker som sviktar. Matlagning är en sådan. Om jag varit förutseende nog att planera i förväg kan det bli mat. Oftast finns det rester från andra dagar men om det är flera dagar av sömnbrist på rad då blir det svårare att hålla sig på sparkyrkans krokiga väg mot frälsning.

Det är väldigt lätt att ringa pizzerian som ligger tvärs över vägen när man suttit i 15 minuter och stirrat hålögt ut i tomma intet efter att dottern äntligen somnat och så har också gjorts några gånger på sistone.

Jag älskar pizza men det är ganska långt ifrån nyttigt och det är definitivt inte hälsosamt för sparkvoten. En stackars pizza går på mellan 70-110 kr här i området och man vill ju ha en var även om man kanske inte äter upp hela. Det innebär att en vanlig vardagsmiddag helt plötsligt kostar 200 kr istället för 20 kr som den annars kostar.

180 kronor extra i veckan skulle för oss innebära att vi ökar våra kostnader fram till pensionen om 30 år med 281.000 kr.

Bild: z2036.blogspot.se
Det ni. 281.000 kr och allt man behöver göra för att det skall ske är att beställa pizza en gång i veckan. Det är ju givetvis inte slut där för skulle man istället spara pengarna skulle sparandet vara värt närmare 1.5 miljoner kronor tack vare ränta-på-ränta effekten.

Det är skitgott med pizza och man måste få unna sig någon gång ibland men det kan vara värt att reflektera över vad det innebär på lite sikt. I vårt fall innebär det en ny bil i extra kostnader eller ett litet hus på landet i förlorat sparande att beställa pizza en gång i veckan.

Men det är ju bara en pizza.

Bildkälla: pizzeria-karavan.se, z2036.blogspot.se

6 kommentarer:

  1. Pizza är lycka men även pizzaaktier kan också ge lycka, bäst att helgardera :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan

      Jo jag är allt lite sugen men jag väntar på att du ska skriva ett inlägg där du visar tillförsikt gällande bolagets framtid igen 😀 då köper jag tänkte jag.

      Radera
  2. Det skall vara gott att leva annars kan det kvitta sjöng väl galenskaperna. Kan man inte unna sig en pizza på helgen så känns det fattigt även om man siktar på att bli rik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Just de här valen är ju inte för att det ska sätta lite guldkant på livet utan mer för att man planerat dåligt och att livet jobbar mot en men annars så kan jag hålla med. Men inte varje vecka. Då blir det ju tillslut en vana och då blir det ju inte att unna sig.

      Radera
  3. Jag har funderat och den sista som jag skulle kunna tänka mig beställer pizza är du och Miljonär innan 30. Inte för att du är snål, men tänker mig alltid att du lagar dina egna pizzor :)
    http://www.kronantillmiljonen.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ktm

      Du har nog rätt där 😀 det är generellt så att jag gör egen pizza oftare än jag köper. Oftast faktiskt för att de glutenfria pizzorna brukar vara ganska tråkiga. Då gör jag bättre själv. Eller det är faktiskt inte sant. Fru AvL gör bäst glutenfria pizzabottnar så hon brukar göra den delen 😀

      Radera