lördag 14 oktober 2017

Veckans recept: Viltkyckling med enbär

Hösten är på ingång på allvar med höststormar, svamp, äpple och rotfrukter. Vi har också hummerfiske och älgjakt för de som roar sig med sådant vilket sätter viss prägel på hushållets kost men vi har sällan tillgång till egenjagad vilt eller hummer men det blir ändå en del höstinspirerad mat.

Nu senast föreslog svägerska AvL att vi skulle göra en kycklingrätt som hon gillar och när jag googlade lite kom jag fram till att det var ganska exakt en "viltkyckling med enbär" vi gjorde. Det är en riktigt god gryta som utiliserar en del av de bär och frukter vi skördat under sommaren.



I receptet är det "bara" svart vinbärssaft vi i familjen AvL plockat på oss under sommaren men jag är ganska säker på att receptet hade varit toppen med lite trattkantareller eller varför inte byta ut kycklingen mot någon trevlig fläskbit och peta i några höstäpplen i grytan också. Man kan göra så mycket. Jag serverar denna gryta med kokt potatis och kokt kålrot för att jag tycker det ger lite extra höstkänsla.

Det här är snabbmat så som snabbmat borde vara. Käk på mindre än en halvtimme och du får leta efter en godare rätt på stadens snabbmatshak och kvarterskrogar. Billigt är det också.

Ekonomi

I vanlig ordning kan jag inte riktigt hålla mig från att räkna på det. Speciellt sugen på att räkna på matekonomin blir jag när folk säger till mig att det är tråkigt att äta billig mat.

Okej, om du har förutsättningarna att känna smakskillnad på färsk svensk, ekologisk kyckling jämfört med färsk ickeekologisk dito i ovanstående gryta; ja men köp den då. Jag skulle drista mig till att säga att det är osannolikt att de flesta av oss skulle märka om kycklingen var svensk eller dansk och huruvida den varit fryst först också men vad vet jag. Jag hittade ingen färsk ekologisk kycklingfilé när jag lite snabbt googlade runt lite snabbt men den frysta gick på 250 kr/kg medan den färska ickeekologiska kycklingfilén gick på 59 kr/kg.

Visst kan det vara tråkigt att äta billig mat men det får väl ändå finnas gränser?

Jag läste förövrigt en artikel på SVD som konstaterade att folk oftare blir sjuka av ekologisk kyckling än av annan kyckling men det är ju fullständigt orelaterat.

Låt oss anta att familj nummer ett köper mat som är billig men ändå sjyst och att de tittar på priserna i affären och försöker välja det som är bäst i pris just nu. Samtidigt har vi familj nummer två som köper det de önskar för att lyxa till det i vardagen så de köper sin ekologiska kyckling istället för den ickeekologiska. De köper rotfrukterna i lösvikt till ordinarie pris istället för att köpa storpack eller liknande och tänker inte mer på det.

Familj 1:


11,18 kr/portion blir 44,72 kr för en middag för en fyrapersonersfamilj. Det är ändå ett okej pris får jag tycka.

Familj 2:


40,28 kr/ portion ger ett pris för fyra på 161,12 kr. Fortfarande ett helt okej alternativ jämfört med den tusenlapp man fått betala på den lokala restaurangen men låt oss fortsätta beräkningen nu.

Att äta "dyr" mat kan vara ett medvetet val för att man anser att det är viktigt men då skall man vara medveten om att det är ett val och vad det leder till. Om skillnaden är den samma till varje middag och varför inte, varje lunch också, ja då snackar vi pengar.

På ett års sikt ger dessa livsval en ökad middagskostnad på 42.486 kr och om man då lägger på lunchen på detta blir skillnaden givetvis det dubbla och hamnar på 84.972 kr. Det innebär alltså att man kan spara ihop till en hygglig bil på att äta lite billigare under ett par års tid eller så kan man spara ihop till en rejäl semesterresa varje år.

Om man istället sparar pengarna i en svensk indexfond under det 30-tal år man kanske har kvar tills man skall gå i pension kan man dryga ut sin familjs pensionskassa med 15 miljoner kronor.


För den inbitne skeptikern som nu hävdar att det inte finns någon familj som skulle få för sig att köpa mat för 10.000-15.000 kr/månad tycker jag att du skall ta en titt på vart pengarna tar vägen i familjen med en ingenjör och en läkare som inkomstbringare. Jag hoppas och tror att det inte tillhör normen att en tvåbarnsfamilj köper råvaror för 15.000 kr per månad men jag är ändå ganska övertygad om att det är långt vanligare än jag tror.

Kikar vi bara på vad det skulle kosta att välja en matkasse där man då får anta att man behöver dubbla upp kassen för att få lunch och dessutom behöver man frukost samt mat på helgen och då kostar bara kassen 6632 kr/månad och till detta kommer som sagt frukost och helg varför det dubbla inte känns orimligt att anta.

Som ni ser finns det anledningar att kika på sin matbudget men givetvis är du även fortsättningsvis fri att berätta för mig att det är trist att äta billigt. Jag tillåter mig själv att ifrågasätta det uttalandet och konstatera att jag hellre tar 15 miljoner på kontot än att inte kolla på priserna när jag handlar mat.


Bildkälla: arla.se, att välja lycka, z2036.blogspot.se

1 kommentar:

  1. Jag instämmer helt klart i att maten är en stor kostnadspost för en familj. Lite planering kan göra en mycket stor skillnad. Själv valde jag bort Ica framför Hemköp, och sparade därmed ca 20% direkt, med fortsatt kvalite. Däremot är jag lite dålig på att köpa billig mat väl i butiken. Jag håller dock koll på kvaliteten på det jag köper, tar de bra betalt så blir jag riktigt förbannad om det är skräp. Sådant visar att butiken ifråga föraktar kunderna.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera