lördag 24 februari 2018

Förkyld? Prisjämför läkemedlen

Precis som resten av Sverige har min lilla familj varit förkylda den senaste tiden och då finns det läkemedel som lindrar. Det finns säkert huskurer också man kan använda men eftersom jag är gift med en läkare brukar vi välja nässpray och receptfria analgetika snarare än ingefärsdekokter, vitlöksklyftor i öronen och bakpulver i skrevet men var och en får själv bestämma vad som passar dem bäst vad klart.



Om vi nu håller oss till vad vi tenderar att konsumera när vi är sjuka så brukar det bli värkmedicin, nässpray och någon form av halstablett. Jag föredrar Vicks givet att jag inte är riktigt krasslig i min mancold för då kan jag tänka mig någonting starkare. Hustrun däremot uppskattar Strepsils redan vid milt halsont. Jag gissar att det har att göra med att kostnaden inte smärtar min hustru så mycket varför lindringen överväger smärtan i plånboken men för mig brukar det vara tvärt om.

Jag kan vara den enda svensk som någonsin prisjämfört de receptfria läkemedlen jag behöver när jag är sjuk men vad skall man annars göra när man inte kan gå ur sängen. Nu råkar jag dessutom bo på ett ställe där flera apotek erbjuder att köra hem prylarna med bud dagen efter beställning så jag behöver inte ens gå upp ur sängen för att handla vilket är fint.

Det kanske är nu jag skall nämna att jag inte är sponsrad, jag är bara sjuk men med det sagt så kollade jag runt lite och kunde ganska snabbt konstatera att Apotea och Apoteket Hjärtat hade fördelaktigast leveransvillkor i kombination med bäst priser och för att göra det hela rättvist jämförde jag med att gå till den lokala ICA-butiken och köpa prylarna på det Apoteket Hjärtat som finns där och döm om min förvåning - det lönar sig att jämföra priser.


Nu kan man givetvis peta in här att om man handlar på Apotea och är Medmera kund får man bonus och har man ett Icakort får man bonus på Hjärtat och oftast finns Hjärtat med på olika Cash-back sidor men inte Apotea osv men för min del tycker jag inte att det är hela världen. 8 kronor kommer inte ruinera mig oavsett om det är 5,6 % eller inte men att gå till den fysiska apoteksbutiken är ju bara vansinne. Dels kräver det en ganska avsevärt högre ansträngning och man får betala 76 kr mer för kalaset. Jag har inte jämfört vad det skulle kosta mig att köpa allt i kassan på ICA eller Willys men jag gissar att det skulle varit ännu dyrare.

Det krävs för all del en liten gnutta planering för det tar faktiskt upp emot en dag att få prylarna och den dagen skulle kunna vara värd 75 kronor när man ligger där i frossa men eftersom vi alltid har den här typen av produkter hemma handlar det mer om att fylla på förråden än om att köpa nytt och då är det inte så himla svårt att vara ute i god tid.

Nu har alltså den vänlige konsumentrådgivaren Herr AvL beskrivit prisläget på ett antal receptfria läkemedel för den händelse att du själv skulle bli sjuk. Jag kan ju också nämna att en påse Vicks super strong kostar 13,90 kr/påse så jag kan köpa 5 påsar halstabletter och fortfarande ha råd med en paket Pamol medan hustrun kommer sitta där med ett paket halstabletter och en tilltagande huvudvärk.

AvL - från sjuksängen


Bildkälla: freeimages.com och att välja lycka

14 kommentarer:

  1. Pressad vitlök på bomullstuss som sen stoppades i örat! Lindrade min dotters öronproblem. Sen vet jag inte hur placeboeffekten funkar på en femåring! :-) Penicillin funkade visserligen också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min hustru berättar med emfas om alla dessa människor vars öron hon varit tvungen att undersöka. Alla ruttna vitlöksklyftor hon plockat ur gamlingars öron och all onödig medicin hon varit tvungen att skriva ut för att folk börjar med att peta in vitlök i öronen och när det gör mer ont eller fortsätter göra ont eller gör ont på ett nytt ställe (givet att man använde vitlök för att bota någonting annat än öronproblem) och sedan går till läkaren och klagar.

      Var och en får givetvis göra som de vill men jag hade aldrig vågat peta in vitlök i någon hålighet på kroppen annat än munnen för de relationskonsekvenser det skulle kunna innebära är jag inte beredd att acceptera.

      Må väl

      Radera
    2. NEEEEJ ! Låt bli, det funkar bara dåligt och det gör ont. Låt bli !

      Radera
  2. Har du testat ColdZyme? Har blivit min räddare i nöden iallafall. Aktien (ENZY) går fint också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Det här jag inte testat. Alla andra liknande produkter har inte funkat så jag har tröttnat på att testa nya och har mest förlikat mig i att bli förkyld ibland. Men får ta och kika närmare på det 😀 tack

      Radera
  3. Apotea är inte bara billigast de är även ett av de mest spännande tillväxtbolagen i Sverige idag tycker jag. Skulle kunna köpa Creades enbart för att få exponering mot det bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Ja det är ett spännande koncept. Tyvärr känns Creades för tungt viktade mot ett fåtal bolag så jag väntar lite men skulle de få för sig att dela ut apotea så kommer jag definitivt räkna på det

      Radera
  4. Detta är min medicin.

    Äter nog i överkant vad gäller
    frukt (bananer, äpplen, päron,
    ananas, tomater, citron, morötter
    paprika, vindruvor, kiwi, persika,
    gurka och granatäpple).

    Får i mig det mesta av ovanstående
    nästan varje dag och inte mindre
    sällan än en gång i veckan så länge
    det finns och köpa.

    Rekommenderar det varmt, brukar toppa
    av med och ha några droppar ren
    oreganoolja när jag äter ris och några
    skedar äppelcidervinäger var och
    varannan dag.

    Kostar ju en del dock men
    jag kommer ju förhoppningsvis
    kunna höja min "värdiga"
    livslängd (d.v.s. dom år jag har
    kvar tills jag hamnar på nåt
    ålderdomshem, om dom nu finns kvar
    om femtio år) med ett par år på detta sätt.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Danston0,
      Helt rätt och vad kostar karensdagen?
      Kan man undvika den tex 4ggr/år finns det en hel del pengar att köpa dessa godsaker för.

      Hoppas ni alla får en härlig vecka.

      // Malte

      Radera
    2. Hej

      Vi äter frukt och grönt till nästan varje måltid så tyvärr är det nog inte där problemet ligger. Innan vi fick barn hade hustrun inte varit förkyld mer än någon enstaka gång det senaste decenniet och själv var jag förkyld någon gång varje eller vart annat år men det blev sällan något mer än lite snuva. Den här vintern har vi varit rejält förkylda flera gånger så jag gissar på att sömnbrist och brist på träning m.m. har försämrat allmäntillstånd ganska mycket.

      Men i övrigt håller jag med. Frukt och grönsaker är bra, gott och nyttigt.

      Må väl

      Radera
  5. Sjuk är trist (och dyrt) så Sinopret, mat och sömn vid första tecken på förkylning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med. Det är inte så dyrt för mig dock eftersom jag är föräldraledig och inte tänker sjukskriva mig för lite förkylning och därigenom tvinga hem hustrun.

      Just nu verkar det där med sömn och vila vara svårt att få tag i tack vare en ettårig marodör. Det är nog därför vi är sjuka oftare nu men det blir väl förhoppningsvis bättre när hon blir äldre.

      Radera
  6. Apotea är ofta billiga, men inte alltid. Exempel:
    Ibuprofen Orifarm, tablett 400 mg 30 st -
    Kronansapotek 14 SEK, Apomera 14 SEK, iapotek 14 SEK, Hälsokost.se 13 SEK och Apoteksgruppen 45 SEK ! (De andra stämde vad du skrev)
    Över lag verkar apoteksgruppen inte ens försöka priskonkurrera. De andra ligger 1-2 kr från varandra på många saker. För Pamol så ligger priset (enligt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=646137) stilla, sedan det föll i oktober 2016. Ibuprofen verkar av någon anledning vara svår att indexera för prisjakt, och pricerunner hade delvis felaktiga uppgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jag skrev inte att Apotea alltid är billigast men jag skrev att de verkade ha bäst fraktalternativ i kombination med bäst priser. Att välja att köpa ibuprofenen från hälsokost.se skulle innebära att jag också får betala 35 kr i fraktavgift samt att tabletterna kommer om fem dagar istället för att budet knackar på dörren dagen efter.

      Det kommer alltid finnas alternativ och det mesta man företar sig kräver att man bestämmer vad som är viktigast. Sedan Apotea bestämde sig för att erbjuda budning på beställningar över 600 kr väljer jag ibland att handla från en annan, aningen dyrare leverantör som erbjuder hemkörning från första kronan.

      Tack för kommentaren

      Radera