onsdag 14 februari 2018

H&M, OHI & bostadsmarknaden - Rörigt

Det här blir en kort kommentar skriven i lätt panik när lillan sover men som de flesta vet håller H&M sin första kapitalmarknadsdag någonsin samtidigt som det idag kom en del ny statistik gällande bostadsmarknaden och i natt kom Omega Healthcare Investors med senaste kvartalsrapporten och jag ville reflektera över några små saker som jag fått till mig än så länge så får vi se om ni har kommentarer som gör det hela lite fylligare.




H&M

Egentligen inte mycket att säga här. Vi har fått lite mer kött på benen. Familjen Persson erkänner att de behöver bli mer transparenta och konstaterar att onlineförsäljningen står för 12,5 % av total försäljning vilket i min värld är rätt lite.

Man redovisar också att online har en väsentligt bättre lönsamhet än konkurrenternas dito men då har man ju redan berättat att den kommer sjunka så där finns det ju ganska lite hopp. Tillväxten på online förväntas bli 20 % om året men som baksida på det myntet skulle man ju kunna fundera över hur mycket av den tillväxten är kannibalism på de egna butikernas försäljning och hur mycket som är nyförsäljning. Ingen vet.

En positiv detalj är att nyteckning av butikskontrakt fortare blir lönsamma och kontrakten är lättare att ta sig ur än de varit historiskt om jag förstår informationen rätt. Just nu sitter man på ganska många olönsamma butiker där kontrakten är dyra och svåra att ta sig ur på kort sikt och det kostar pengar. Tyvärr har vi ännu inte koll på hur mycket pengar den typen av avveckling kostar eftersom Persson fortfarande är mest sugna på att försöka visa upp det som är bra.

All-in-all är nog aktien rimligt värderad här mellan 130-140 kr. Det kommer ta ett par år innan lönsamheten balanseras och till 2022 förväntas en svag tillväxt infinna sig. Ett stort och moget bolag med låg tillväxt kan med fördel värderas till p/e 15 och det är ungefär där det ligger nu. Förutsättningen är givetvis att nedgången bromsas.

Bostadsmarknaden

Ny statistik kom idag som visade på en positiv utveckling i januari även rensat för säsong men det är alldeles för tidigt för att gissa sig till om det här är en vändning eller inte eftersom det nya amorteringskravet kommer införas den förste mars och det är inte helt osannolikt att många försöker hinna med sina affärer innan dess.

Nu tillhör jag skaran som tror att vi börjar närma oss botten på den lilla korrigering vi sett och att vi från det här läget kan tänkas se ytterligare några procents nedgång under våren/sommaren men sedan kommer det nog igång igen. Dock tror och hoppas jag att prisuppgången blir en aning mer sansad och håller sig runt inflationsförväntningarna. Det skulle realt innebära ett nollresultat vilket skulle ge ekonomin tid att hämta sig och riskerna för en bolånekris minskar vilket Sverige skulle må bra av på sikt men vi får väl se vad som händer. Med lite tur har vi tvättat bort de flesta privata spekulanterna på bostadsmarknaden och lyxbyggandet kanske är över för den här gången och då kanske vi istället kan fokusera på att bygga för en bostadsmarknad i balans.

Omega Healthcare Investors

Den här rapporten var lite av en kalldusch men gav också klarhet i en hel del frågor som varit obesvarade.

Bland annat kan vi se att det finns en hel del problem i kundledet som man inte är direkt öppen med men som man kan läsa sig till om man tar på de flaskbottnade glasögonen.

Man kan se att hela 17 % av fastighetsportföljen befinner sig i ett segment av osäkerhet. Antingen håller man på att avveckla investeringen dvs sälja av fastigheterna eller så är det sprillans nya fastigheter där den budgeterade osäkerheten är hög. 17 % är en riktigt hög och jobbig siffra men förhoppningsvis betyder detta bara att portföljen kommer se annorlunda ut nästa år och inte att nästan en femtedel av fastighetsportföljen slutar betala hyra.

Man kan se att bolaget säljer av en hel del fastigheter och om det är för att stärka balansräkningen eller av någon annan anledning vet vi inte men jag gissar att mycket av det handlar om att skala ned bland de svaga investeringarna i syfte att försöka skapa en tryggare bas i portföljen.

Ett annat bombnedslag var att ledningen nu klargjorde att man inte kommer höja utdelningen mer under 2018. Det är en jobbig realisation och ett försteg till att sänka utdelningen men Bob var väldigt tydlig med att de känner sig mycket bekväma med den nuvarande utdelningsnivån.

Det här betyder givetvis att man insett att om inkomsterna fortsätter dala kan man inte fortsätta dela ut på det sätt man gjort och nu behöver man fokusera på att få ordning i fastighetsportföljen och på att rida ut stormen på SNF marknaden. När man klarat av de värsta av sina problem kanske man kan återgå till att höja utdelningarna men i dagsläget får det vänta.

Personligen gissar jag att det kommer att komma en utdelningshöjning om nästan exakt ett år. Jag tror bolaget kommer göra allt det kan för att behålla sin status som utdelningshöjare efter att ha jobbat i 15 år på den nuvarande statusen men jag tror att man kommer vara betydligt försiktigare framåt.

Även när det kommer till den här aktien är det en riktig surdeg i portföljen. Jag är ganska bra på att hitta den typen av aktier verkar det som. Jag tror att vi kommer se kursen backa ytterligare något men mycket negativt är inprisat varför det i min värld skulle krävas mer negativa nyheter för att sänka aktien rejält och även om det inte var en bra rapport var den långt ifrån så dålig som jag befarat.

Med en direktavkastning på 10 % kan jag tänka mig att vänta några år på att få tillbaka tillväxten så det som oroar mig är givetvis sänkningar av utdelningen och resultatkontraktioner. Resultatet minskar men jag hoppas att det är temporärt och när man har sålt ut det dåliga kan man fokusera på bra saker igen och då hoppas jag bolaget kommer tillbaka.

Jaja... Gå nu och köp en aktie som kan förväntas avkasta positivt i framtiden och sluta lyssna på mig. Själv skall jag gå med Joy till öppna förskolan idag. Jag har faktiskt sett fram mot det ett bra tag nu men vi har avstått eftersom hon inte varit vaccinerad mot mässlingen. Nu är hon det så nu hoppas jag på att trötta ut henne lite med nya upplevelser.

Ha en trevlig onsdag.


Bildkälla: freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar