torsdag 8 februari 2018

Snabbanalys BTS Group

Innan jul gjorde jag en privat snabbanalys av BTS Group och köpte på mig en liten bevakningspost i bolaget för i genomsnitt 91 kr/aktie. Sedan dess har aktien klättrat 15 % utan egentliga nyheter annat än att Affärsvärlden rekade bolaget för en tid sedan. Det tyckte jag var synd för den där bevakningsporten blir bara svårare att ge någon vettig storlek ju längre bolaget drar men låt oss kika lite närmare på vad det är för bolag.


BTS Group

BTS jobbar med att hjälpa företag implementera sina strategier. Man är ett globalt konsultföretag med drygt 500 anställda som genom utbildningar och andra kunsultverktyg hjälper företag med ledarskap, försäljning, företagsledning och strategisk samsyn.

Bolaget är lite drygt 30 år gammalt och växer så det knakar. 500 personer är inte så mycket om man jämför med exempelvis McKinsey med sina drygt 20000 anställda. Det är en stor marknad och till skillnad från McKinsey arbetar BTS inte med att hjälpa företagen med att ta fram styrdokumenten och strategierna utan att implementera dem och det är en nisch där man kan växa väldigt länge.

Bolaget har ett börsvärde straxt under två miljarder kronor och handlas på small cap.

Siffror

De senaste fem åren har omsättningen ökat med 7,5 % i genomsnitt per år från 770 miljoner kronor till 1,1 miljarder. Både omsättning och resultat är aningen slagigt men det går stadigt uppåt. Resultatet har ökat med 3 % per år vilket ju inte är enastående och inte heller på tio år blir det särdeles spännande med sina 3,7 %.

Vad man däremot har är en stabilitet som verkar svårslagen. Omsättningen ökar stadigt och målsättningen är nu att öka på hastigheten ytterligare. Jag såg en intervju med VD som var klart inspirerande.

EBITDA-marginalerna ligger stadigt på 10-12 % men de har sjunkit något det senaste decenniet och vinstmarginalen har också krympt en aning från 9 - 7 % så bolaget har givetvis sina utmaningar.

Man har fortfarande en god avkastning på kapitalet. På eget kapital håller man en avkastning på nära 15 % vilket är helt rimligt och med den typen av avkastning borde man alltså kunna förvänta sig ungefär 15 % i avkastning på sin investering över tid.

Så det som egentligen är det mest spännande i företaget enligt mig är inte historiken även om den är god och stabil utan det är hur bolaget kommunicerar med marknaden. Man vet att man lyckas öka den organiska omsättningen mellan 7-10 % och nu har man nått en sådan mognad att man kan ta nästa steg och man planerar att börja förvärva tillväxt för att komma upp i en omsättningstillväxt på mellan 15-20 % om året.

Aktien

Historiskt har aktien handlats till i genomsnitt p/e 17 ungefär. På 2017 års siffror handlas den efter den senaste tidens uppgång på ungefär p/e 22 men analytikerna förväntar sig enligt 4-traders att bolaget skall klara 15 % omsättningstillväxt under 2018 och att resultatet till och med skall växa lite mer än så och i det läget handlas aktien till ungefär 17,5 på innevarande års estimat.

Man får en utdelning om 2,5 kr/aktie men även här tror man på en ökning till 3 kr till våren vilket skulle ge en direktavkastning på 2,9 % nu när aktien handlas runt 105 kr.

Slutsats

Jag tror inte det är särdeles osannolikt att man skall lyckas förvärva lite tillväxt och jag ser det verkligen inte som osannolikt att man klarar av att växa minst 7 % organiskt i ett antal år framöver. Nästa rapporttillfälle är 20/2 och får vi inga nyheter innan dess kommer jag stå och fiska efter aktier runt hundralappen och går den ned till 95 kr igen köper jag på mig så att jag får någon procent eller två av portföljen. Lyckas jag inte få fyllt positionen för under hundralappen får jag sätta månatliga köp på aktien när jag får tillbaka ett stadigt kassaflöde för jag tror nog faktiskt att det här kan vara ett fint komplement till alla tråkiga bolag som redan finns i portföljen.


//Edit 8/2: Eftersom det händer ganska mycket på marknaden nu är aktien nere på 95 kr igen och precis som jag skrev köpte jag på 100 kr och igen på 92 kr igår. Nu väntar jag några dagar och ser vad som händer.//



Bildkälla: bolagsfakta.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar