söndag 26 mars 2017

Whiskymässa

Igår var det den där tiden på året då en whiskynörd som jag blir som ett barn på julafton. Igår fick jag gå på årets "En Öl och Whiskymässa" här i Göteborg.



Det är någonting ganska märkligt med att gå upp, äta frukost och lagom till lunch sätta i sig sin första whisky. Jag är ju dessutom glutenintolerant så de flesta ölsorter är uteslutna varför det blir starksprit från start till slut och det är ganska tufft. En typisk mässdag brukar sluta vid femsnåret när jag är lagom rund under fötterna och mässhallen börjar bli riktigt full med människor. Jag är ganska folkskygg och är inte alls förtjust i lokaler där mycket människor vistas, speciellt inte när de fått i sig att dricka. Jag går aldrig på krogen om det inte är en pub där man kan sitta ganska själv och prata i relativt normal samtalston med dem man är med så därför tenderar jag att gå på mässan tidigt och avsluta mitt besök vid en ganska rimlig tidpunkt på dagen.

Detta var även planen för gårdagen och det gick ganska bra. En minut över tolv gick jag in, fick mina glas och började promenera runt. Detta är ett av de tillfällena då jag väljer att öppna plånboken ganska vidlyftigt och konsumera nästan precis det jag vill. Igår blev det en gnutta mer återhållsamt än vanligt men jag tror det kan ha mer att göra med föräldraskapet än att plånboken skrek i våndor. En annan definitiv anledning till att det blev mer återhållsamt var för att det var betydligt mindre som lockade mig i år än vanligt. sortimentet var helt enkelt inte lika brett som det varit och därför blev den en ganska stillsam mässdag.

Vad jag drack och vilken som var bäst får vänta tills jag har sammanställt mina anteckningar men några godbitar blev det. Jag passade också på att köpa mig ett par lite finare cigarrer vilken jag kommer avnjuta tillsammans med en av min whiskysamlings dyrgripar när det blivit lite varmare ute som ett sätt att fira att dottern är född och att livet är ganska behagligt. Det är ganska fånigt att jag väntar till mässan med att handla röka eftersom jag bor i en stad mer flera riktigt stora och bra cigarrbutiker men jag har aldrig vägarna förbi så därför blir det aldrig av att jag köper heller.

Igår var en av de få dagar på ett år jag inte glodde på depån, läste börsnyheter eller skrev på bloggen. Missförstå mig rätt, jag älskar ekonomi men en gång om året är det ganska skönt att kunna fly sina egna tvångstankar. Idag när jag satta mig ned konstaterade jag att utdelningen från Nordea hade fyllt på kontot och att gårdagens läskinlägg satte fart på kommentarsfältet. Det är alltid kul att kunna engagera och förhoppningen är ju alltid att man kan vaska fram någon med ett väl undangömt läskberoende som kan få gå loss på inredningen i kommentarsfältet men det var ändå förvånansvärt städade kommentarer igår och det tackar jag för.

Vad gjorde du igår.


Bildkälla: enolochwhiskymassa.se

2 kommentarer:

  1. Efter en sen kväll i lördags blev det inte mycket till ekonomi-, blogg eller investeringstänk igår utan hela dagen gick till vila och återhämtning här. Läste knappt ens kommentarer på egna bloggen faktiskt utan det gick vänta till idag.

    Idag är för övrigt en riktig skitdag på börsen :(. Blir till att köpa fler Industrivärden och Resurs tror jag.

    /Aktiepappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Idag ser vi starten på rekylen efter Trumps misslyckande tror jag. Vi får väl se hur länge det håller i sig men det kan bli till att få lov att köpa utdelning till ganska hyggligt pris om några veckor.

      Radera