lördag 4 mars 2017

Även solen har fläckar

Jag insåg tio minuter efter att jag hade tryckt ut min månadsavstämning för februari att jag hade lagt en summa pengar på fel ställe och när jag fått med den i dokumentet summerar jag februari månads portföljuppgång till 2,97 % istället för rapporterade 1,14 %. Lite skillnad. Det innebär också att jag nu spöar mitt jämförelseindex på helåret med 0,23 % (4,56 % mot index 4,33%)



Nu spelar det verkligen ingen roll i det långa loppet men jag vill ju ändå försöka vara så ärlig och öppen som jag kan trots att jag inte redovisar kronor och ören.

Idag blir det inget recept och jag har två anledningar till det. Anledning ett är helt sonika att jag är inspirationslös. Jag har inte lagat någonting spännande på ett tag nu och att räkna på en rejäl balja chilli con carne eller ett storkok ugnsgratinerad falukorv känns inte så väldans spännande just idag. Det kanske blir den typen av kalkyler också men inte idag.

Den andra anledningen är att jag filosoferade över min egen stress och konstaterade att jag aktivt bygger bort så många "måsten" jag kan i mitt liv och då skall jag ju inte bygga nya. Och om jag gör lördagsinlägget till rutin så blir ju det så småningom ett måste och om jag dessutom tvingar in mig i ett hörn där jag skall skriva om käk så blir det ännu snävare så jag bestämde mig för att gå en annan väg helt enkelt.

Bloggens syfte är att ha lite skoj, skriva om saker som inspirerar mig och som handlar om min vardag även om huvudinriktningen är ekonomi och ekonomiska spörsmål men då är det givetvis rimligt att skapa ett dynamiskt flöde i skrifterna så att vi tar oss vidare genom livet och med detta säger jag inte hej då till recepten utan jag testar helt enkelt nya vägar.

Blöjor

Jag har ju lovat att inkludera mitt liv som småbarnsfar i mina skrifter och jag reflekterar över områden att spara och slösa när det kommer till barnet. I dagsläget håller jag på att leta efter billiga leverantörer av blöjor och andra liknande barnsaker men det verkar som om de flesta butiker har samma eller snarlika priser på just denna utgiftspost så om du råkar veta var man kan köpa billiga blöjor är det bara att säga till. Ni bloggare med barn kanske kan hjälpa till? Aktiepappa? Eller Micke som brukar vara en aldrig sinande källa till sparknep?

Just nu kan jag bara konstatera att Pampers och Libero tävlar om ens gunst precis i början så hela kylskåpet är fullsmetat med reklam och rabattkuponger från dessa bolag och jag vet nu att det kommer dröja flera månader innan jag behöver köpa blöjor till fullpris. Det är ju trevligt.

Detta var dagens udda reflektioner.

Ha en go helg


Bildkälla: freeimages.com






13 kommentarer:

  1. Kupongskickandet fr Pampers/Libero fortsätter kan jag intyga. Utnyttja dom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lysande. Jag planerar att göra en ovetenskaplig studie där jag jämför kostnaden och andra skillnader mellan tygblöjor och engångsblöjor så detta är goda nyheter :-)

      Radera
  2. Jag tycker att billiga blöjor, tex ICAs rödvita paket, är utmärkta. Med lite tur (och rätt val av butik) kostar de hälften av märkesblöjorna. Men kör ni på de dyrare lär ni aldrig behöva betala fullpris ändå, om ni anstränger er lite på kupongfronten. Annars är väl det bästa tipset för både ekonomin och miljön att använda tygblöjor. Finns en bra andrahandsmarknad dessutom, har jag hört. Oavsett blöjsort hoppas jag att ni skippar våtservetter. Förödande för miljön, ekonomin och även för vissa känsliga bebisrumpor. Vatten på en papperslapp eller ännu hellre tyglapp (som återanvänds) rekommenderas varmt! Lycka till! Med vänlig hälsning, En trebarnsmamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen. Det ligger en hyggligt stor Ica-butik ganska nära så det blir till att gå dit och kolla helt enkelt.

      Vi har faktiskt nyttjat våtservetter men med hustruns miljösamvete och min snålhet i kombination kommer justera det här beteendet automatiskt så fort den första tidens panik har lagt sig.

      Radera
  3. Om du har någon polare i Norge som kan köpa med ett gäng paket blöjor därifrån så kan du spara in ordentligt😊👍🏻

    Trevlig helg!

    Mindre måsten till folket😊

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smuggla blöjor ett enkelt. Vilken rolig verksamhet! ;)

      Radera
    2. Jag har också hört att just blöjorna är mycket billigare i Norge men jag har också hört att det på sista tiden blivit så att skillnaderna i pris har förändrats så att det nu är mindre värdefullt att smuggla blöjor :-)

      Vi får väl se vad jag kan hitta på.

      Radera
  4. Inspiration till den (för tillfället) inspirationslöse:

    Korvstroganoff, men byt ut korven mot halloumi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malmoiten.

      Fortsätt gärna mata idéer på mig så kanske vi kan få till någonting spännande.

      Radera
  5. Tror du att det kan finnas värde i att försöka med tygblöjor? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte jag skulle se om jag på något rimligt sätt kan jämföra för och nackdelar samt prisskillnader mellan tygblöjor och engångsblöjor så det kommer nog spridda inlägg om detta då jag börjat forska i tygblöjor som alternativ.

      Radera
  6. Svar
    1. Kanske men förmodligen inte. Jag har börjat kika på det men att köpa nya kommer förmodligen inte innebära några stora skillnader i pris så just nu tittar jag på möjligheten att köpa begagnade blöjor

      Radera