onsdag 30 november 2022

De små valen

Jag fick nyligen ett mail från en kvinna som nyss hittat bloggen men blivit fångad av sidan "Om mig" där jag försöker beskriva själva grunden för att börja skriva den här bloggen och varför den heter just Att Välja Lycka.

Jag behöver nog snart fräscha upp den sidan men att göra medvetna val som leder mot en ökad lycka är lika väsentligt och viktigt nu som då. 

Det är dessutom någonting jag är fundamentalt dålig på och jag måste om och om igen påminna mig om att se glädjen i vardagen och se att det inte bara är de stora valen som är viktiga utan även de små.

Jag skriver mest om elavtal och att laga billig mat, att spara massa pengar och hur man tar hand om sina prylar. 

Men vem blir egentligen lycklig av det?

De stora valen är så kanske huruvida man skall/kan/bör skaffa familj. Kanske vilken utbildning och vilket jobb man skall ha och var/hur man skall bo. Man skulle kunna kasta in långsiktigt sparande här också eftersom det definierar vilka förutsättningar man kommer ha senare i livet.


Detta är viktiga val så klart och det är väldigt stor skillnad på ett liv utan barn kontra ett med barn. Att bo i Bankok är väsensskilt från Lilla Edet och det är ganska stor skillnad att arbeta som ekonomisk administratör på näringslivsavdelningen i Höör jämfört med att vara marknadsföringschef på Atlas Copco.

Alla dessa val får fundamental påverkan på ditt liv och din lycka.

Men även vilken frukost du väljer att bereda på morgonen kan avgöra vilken dag du får.

Det är stor skillnad på bacon och ägg, ett glas färskpressad juice och en kopp nybryggt, nymalet kaffe jämfört med två ostmackor, några vitaminkapslar och en kopp ljummet bryggkaffe.

Men inte bara den typen av fysiska val spelar roll.

Att välja att le mot folk du träffar när du tar din morgonpromenad jämfört med att stirra buttert på världen genom regndiset kommer göra stor skillnad.

Att se vabb som en möjlighet att umgås och lära känna barnen istället för att se det som ett hinder i vardagen.

Att välja att se glädjen i att hemmet blir rent och snyggt av att du städar jämfört med att välja att känna att vardagliga uppgifter som städning är det tråkigaste som finns.

Alla dessa små och stora val påverkar hur du mår och hur du upplever livet och inte minst hur andra uppfattar dig.

Jag tycker att de stora valen har fallit ut ganska bra i mitt liv. De små valen däremot är ett ständigt arbete och jag är inte fördisponerad att välja rätt utan för mig kräver det arbete och eftertanke att välja lycka.

Dags att påminna sig om vad som är viktigt i livet.


4 kommentarer:

  1. Väl skrivet. Jag tror att det bara beror på hur ens inställning till livet är som gör dig lycklig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du har delvis rätt. Inställning är nog avgörande.

      Radera