lördag 3 december 2022

Saffran

Det börjar lacka mot jul och i Sverige innebär det bland annat saffran. 

Jag satt och funderade på det där med saffran. Det är en arbetsintensiv och ganska moraliskt ganska grå krydda från (i huvudsak) Iran. Priset brukar ligga på mellan 5000 kr/kg och upp mot 100 000 kr/kg (ibland mer).

Nu när det är baktider så funderar jag på vad prisskillnaderna beror på och om det finns en gyllene medelväg eller om man måste välja det dyraste alternativet?

Söksvaret när jag sökte på saffran

Bilden ovan visar prisspannet 22 kr/gram till 100 kr/gram.

Kvalitetsskillnaden är enorm men frågan är om det spelar någon roll?

Jag har haft förmånen att arbeta med riktigt fin saffran där det uteslutande är långsamt torkade, hela pistillmärken. Det ger en oerhört intensiv smak och doft som oftast är oslagbar.

Den typen av saffran används i mycket små mängder för att verkligen accentuera riktigt exklusiv matlagning och är förtjusande i exv glassar eller som tillbehör till milda rätter.

Även om det säkert skulle göra skillnad även i lussekatterna skulle jag personligen aldrig få för mig att använda den typen av saffran i bullbaket.

Vad är det då vi får när vi väljer den billigare varianten?

Den finaste saffranen odlas inom ett speciellt område och tas tillvara på ett speciellt sätt. Du kan fortfarande få det som är 100 % saffrankrokus men av väsentligt lägre kvalitet. Det måste inte vara utblandat med gurkmeja eller annat skräp för att bli billigt.

Men bara för att du väljer en påse mald saffran med 100 % saffran i betyder det tyvärr inte att du får 100 % saffran i den mening vi menar. Ofta får du med de gula stiften och ibland även andra delar av blomman.

Det är bara pistillmärkena som ger saffranssmaken, doften och färgen. Dvs inte resten av blomman så om man torkar fler delar så får man en billigare produkt.

Den typen av produkt går att urskilja när det är hel saffran man jobbar med men är mycket svårt när det är mald.

Det finns en rad andra vägar att gå för att göra slutprodukten billigare men på det hela taget spelar det mindre roll. Läs på paketen och köp 100 % saffran. Då kommer du får en produkt som i alla fall inte är utblandad med saker som inte är saffran.

Och då till den gyllene medelvägen

Jag vet inte om jag har någon sådan. Jag kan inte påstå att det jag bakar eller tillagar i mitt liv numera är så sofistikerat att jag kan avgöra om det är dyr eller billig saffran.

Den här veckan kan man köpa saffran på Lidl för 7,9 kr/0,5g. Jag har inte varit där och läst på förpackningen men även om det är ganska medioker saffran är jag helt övertygad om att det räcker för att barnen skall tycka att lussebullarna är goda.

Jag är ganska säker på att jag inte behöver någon saffran alls för att barnen skall svulla i sig alla bullar de kommer över och personligen tycker jag inte heller att det spelar så himla stor roll.

I de flesta maträtter jag tillagar finns det en rad andra smaker som bidrar till helheten och dessa smaker döljer oftast kvaliteten på saffranen.

Jag tenderar således att använde de billigare, malda sorterna och accepterar den väsentligt lägre kvaliteten men det är för mig ett medvetet val där jag bedömer att jag får ut det jag vill och behöver av den produkt jag köper.

Gör du också medvetna val?




2 kommentarer:

  1. Hej AVL. Kul att läsa dina tankar gällande saffran. Har själv inte tänkt så mycket på att det skiljer i kvalitet på de olika sorterna. Uppmärksammade dock att Garants saffran inte höll högsta kvalitet enligt råd och röns test av olika saffran sorter nyligen. Jag ringde efter det Axfoods kundtjänst som menade att deras produkt håller den kvalitet de påstår. Det verkar med det sagt vara olika åsikter vad som är bra kvalitet och vad som är sämre.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föreställer mig att de menar att deras paket innehåller 100 % saffran. Väldigt få generiska märken skriver ut en faktisk kvalitetsmärkning så jag skulle nog gissa att de har rätt samtidigt som deras saffran inte är den bästa :-)

      Radera