lördag 17 december 2022

Saffranssmörkola

För några veckor sedan skrev jag en liten text om saffran och olika kvaliteter av saffran.

Då kom jag fram till att det är osannolikt att jag gör saker där kvaliteten spelar särdeles stor roll.

För min del finns det några ställen då jag tycker att det faktiskt kan vara motiverat att lägga på några kronor för att få lite högre kvalitet och det är i de tillfällena då saffran skall vara den framträdande smaken och behandlingen av kryddan är minimal.

Exempel på sådana saker är en kall fisksås eller saffransmajonnäs. Glass, chokladpraliner och andra typer av godis är också sådana saker där jag kan anse att det spelar stor roll.

För ett tag sedan gjorde vi smörkola här hemma och det är en pryl som klarar av att ta väldigt många olika smaksättningar.


Smörkola

100 g smör
3 dl socker
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
smaksättning

Koka till 125 grader. Häll upp i form och låt stelna.

Ovan har du ett mycket enkelt grundrecept och du kan smaksätta kolan med många olika saker.

Häll i lite kakao i smeten så får du en chokladkola. Lite whisky eller rom ger en god smak av destillatet. Lite chili eller havssalt, ingefära eller kanel är också toppen. Vanilj är en klassiker.

Ett alternativ är att krydda med lite saffran efter att blandningen har svalnat lite. På det viset kommer man få ut mycket saffransmak utan att påverka kryddan särdeles mycket. 

Man kan sedan knåda kolan för att ytterligare inkorporera kryddan i hela kolan.

Ett annat alternativ är att göra ett starkt saffranste där man låter kryddan dra i en matsked vatten och sedan hälla ner vattnet i kolan innan den hinner stelna helt.

Vad gör du för julgodis?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar