onsdag 28 december 2022

Kylan visar att man inte städat

Det kanske är nu man skall börja med en sådan där triggervarning. Jag har nätt och jämnt förstått det konceptet men jag tror att det handlar om att friskriva sig från ansvar när man riskerar att störa eller stöta känsliga läsare.

Så om du inte gillar spindlar kan du ju skippa det här inlägget då.

Med det sagt satte jag mig vid köksbordet häromdagen med en kopp rykande kaffe och tittade ut på det snöiga landskapet.

Det senaste dygnets temperatur hade skiftat rejält och nu var det riktigt kallt igen.

Vi bor ganska nära en sjö och det är väldigt gott om mygg och knott här (inte på vintern men ni fattar). Med alla dessa mygg och knott och andra små flygkryp kommer också deras jägare och omgivningen är full av spindlar i olika storlekar.


Det kan onekligen vara rätt störande att vandra in i ett kletigt spindelnät när man skall gå ut på altanen en ljummen sommarmorgon men i övrigt stör de sällan.

Nu när jag tittade ut syntes det tydligt vilken påverkan spindlarna har på vår närmiljö. Det är inte så himla många som regelmässigt går och borstar husväggarna så i hela området glittrade stora, fina spindelnät fulla av frost.

Man får tycka vad man vill men jag blig uppfylld av förundran när jag ser naturens skönhet i sådan detalj. Speciellt när jag slipper ta del av den på närmare håll än genom min fönsterruta :-)

Jag har en inneboende rastlöshet som gör det svårt att stanna upp och njuta av de små, vardagliga ögonblicken men just idag tar jag fem minuter till vid frukostbordet och bara drömmer mig bort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar