lördag 26 november 2022

Snabbnudlar = Billig mat?

Jag blev för ett tag sedan påsprungen av en ung tjej som i hast skulle fylla kundkorgen med snabbnudlar.

När jag var runt tjugo "visste" jag att det var ungefär det billigaste man kunde äta. En eller två paket snabbnudlar och sen var man hemma.

Problemet som jag nu kan se är att det dels inte är billigt och dels är det inte en särdeles fullständig måltid.

Ett paket snabbnudlar kostar 4,5 kr på Willys. Det blir 52,94 kr/kg torrvikt. 85 g per paket borde bli ca 200 g färdigkokt nudel och utöver det får man ju en buljong också men den torde vara relativt kalorifattig.

En paket nudlar ger snabbt räknat 180 Kcal vilket är knappt 10 % av ett normalt dagsbehov.


För att få nudlarna till detta pris måste man köpa 10 paket så låt oss kika på vad man kan få för 45 kr.

1 kg spagetti kostar 11,90 kr.
12 buljongtärningar kostar 9,90 kr.
10 large ägg kostar 21,90 kr

Summa: 43,70 kr

För de återstående 1,30 kr kan du exempelvis gå till grönsakshyllan och hitta saker som säljs i lösvikt. Jag är ganska säker på att du kan få två champinjoner eller en liten gul lök, en vitlöksklyfta och några persiljekvistar till exempel.

För 4,5 kr per portion kan du således ta ovanstående och dela på tio.

Då får du en ramenskål med 5 dl buljong, ca 240 g kokt spagetti och ett stort kokt ägg. Du får dessutom lök, vitlök och persilja att krydda med.

Kaloriinnehållet i ovanstående portion blir ganska nära 500 Kcal och den totala näringsuppsättningen är långt mer fullständig. En växande grabb i tjugoårsåldern borde dessutom bli mer mätt på den där skålen soppa än snabbnudlarna.

Synd att jag inte visste det här när jag var tjugo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar