onsdag 16 november 2022

Det är roligare när börsen går upp

Inlägget innehåller reklam från Avanza

Börsen har verkligen åkt berg- och dalbana i år. Det känns som om det varit mest dalbana men faktum är att trots att börsen (OMXSGI) är ned 19,22 % sedan årsskiftet är den upp 18,4 % sedan botten den 29/11.

Och så är det väl egentligen alltid.

Jag minns att jag satt och tjurade över att det aldrig vände där 2015-2016 när det tog ett år av nedgång och/eller sidledes dans innan börsen tog fart.

Varje år ser vi toppar och dalar på 10% eller mer och svängningarna i enskilda aktier är ofta mycket högre.

Jag tycker rent generellt att det är enklare att köpa när börsen faller än när den går upp. Jag hade trott att jag inte var ensam i detta men tittar man på en bredare population är vi som grupp mer förtjusta i att investera när börsen går bra och när börsen går dåligt säljer vi allt igen och så fortsätter vi så tills vi är fattiga.


Jag roade mig med att ta fram mitt senaste år av handel i AQ Group*. Jag tycker det syns ganska tydligt att när aktien gått ned ett tag då kikar jag in på sidan och konstaterar att det nog är dags för några aktier till men när det bara varit blå siffror ett tag är det betydligt svårare att gå in och trycka på köpknappen trots att jag för bara några veckor sedan var fullt nöjd med priset på aktien vilket den nu betingar.

I just det här fallet skulle jag vilja påstå att den är mer prisvärd idag för 290 kr än vad den var i mars men nu har den ju gått upp nästan 40 % från botten och då är det mycket jobbigare.

Tror bestämt att det finns en psykologisk effekt som skulle kunna förklara det där.

Nå ja.

Även om jag är ganska väl rustad som investerare i en nedåtgående marknad måste jag ändå säga att det är skönt att få lite andrum till och från.

Just nu ser jag att portföljerna är upp lite drygt 8 % på en månad. Det är några dagar kvar till nästa löning och vi hinner säkert få en dipp på några procent innan det är dags att köpa lite mer av svenskt näringsliv.

Tills dess roar jag mig med att köpa några enstaka Tele2*, en samling Aligo* och kanske några Investor* till. Flera aktier som inte hunnit rusa fullt så galet som mycket annat.

Vad gör du just nu?



Länkar markerade med * är en s.k. affiliatelänk. Om du följer den länken och köper någonting eller blir kund kommer jag få en provision för det. Tack för att du väljer att stötta mig på det viset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar