tisdag 7 maj 2019

Onlinesjukvård - ett jädra otyg

Sjukvård är rent allmänt ett problematiskt område för väldigt många lyxkonsumerar sjukvård vilket gör att de som faktiskt behöver vården får vänta onödigt länge och de allmänna resurserna tänjs.

Ett svar för att tackla de långa köerna och ett försök att underlätta för patienten har de digitala besöken blivit.

Nu råkar det vara fullsmetat med anmälningar om felbehandlingar och patientosäkerhet och det tro fan det för vad kan en läkare hantera på en skakig videolänk under ett 15-minuter långt samtal? Inte tusan kan man på ett bra sätt diagnostisera urinvägsinflammation eller öroninflammation i alla fall, det är ett som är säkert. Tyvärr är det ganska vanligt att de försöker och ännu vanligare att vi patienter söker för sånt som inte går att diagnostisera på länk.


Utöver det kostar det massor av pengar eftersom folk som inte behöver vård får lättare tillgång till en resurs de borde tvingas vänta på. Det kostar också pengar för att fördelningsmodellerna är skeva och straffar de vårdcentraler som patienten borde gått till utöver att gynna den vårdaktör som faktiskt bidrog med vården.

Men men... Med detta sagt kanske jag också skall nämna att fru AvL är förhållandevis väl insatt i hur vårdapparaten fungerar vilket också innebär att herr AvL sällan behöver uppsöka en vårdinrättning. Men ibland behöver även vi gå med mössan i hand och be om hjälp.

Nu senast var det aktuellt att försöka utreda vad man kan göra åt min magkatarr och dessutom kanske utreda om det skulle kunna vara någonting annat eller någonting mer.

Jag ringde sonika min vårdcentral som lät mig veta att det inte fanns några tider alls att boka in sig på de närmaste månaderna men jag kunde få ringa igen i slutet av maj för då kanske det hade kommit ett nytt schema eller nya direktiv från cheferna. Det var då jag fick en gnutta insikt i varför man kanske behöver en tjänst som de digitala läkarbesöken.

Men man kan inte diagnostisera den här typen av magåkommor via länk. Och dessutom vill jag inte bidra till att landstingets ekonomi blir ännu sämre så vad skall man då göra?

Visste ni att många landsting erbjuder egna digitala vårdmöten?

Mitt landsting gör det så dagen efter träffade jag en läkare via länk. Jag hade gjort ett grundligt arbete innan, skrivit en utförlig symtombeskrivning m.m. (och nej du skall inte googla dina symtom och föreslå din egen diagnos. Det är skitdåligt! Jag kan beskriva mina symptom eftersom jag är initierad och det kan underlätta)

Läkaren jag träffade klippte ganska omgående att det fanns sjukvårdspersonal i hemmet varför diskussionen blev en annan än vid ett normalt förstagångsbesök vilket också resulterade i en remiss till gastro vilket givetvis underlättar situationen. Det är inget man vanligtvis erbjuder vid ett digitalt möte. Man måste klämma och känna, ta prover m.m. innan man skickar remiss till den typen av undersökningar men om det redan har klämts och känts så kanske man kan göra ett undantag.

Summering

Det är ganska vansinnigt att man skall behöva vara frisk för att vara sjuk men oavsett så vet jag att om man blir sjuk på riktigt finns vården där för oss.

Det jag inte vet är hur det digitala vårdmötet skall kunna lösa en situation där allmänheten har ett omättligt behov av vårdkontakter de inte behöver samtidigt som skattebetalarna skall betala för kalaset.

Teknik i all ära och visst är det trevligt att kunna få en läkartid när man vill ha den men jag köper inte att okontrollerad, näst intill fri, vård är det rätta för samhället.

Det är sällan jag eftersöker strängare reglering men för att folk inte skall råka illa ut tycker jag att det är en rimlig väg att ta. Strängare reglering och kontroll av digitala vårdaktörer. Basta. Trots att jag fick det jag ville ha och behövde.


10 kommentarer:

  1. Jävdeklaration:
    Jobbar inom vården och tycker sjukvårdsreklam för att öka konsumtionen av vård är skamlig...


    Digitalisering av vård är i sig nog inte fel. Många gånger så behöver folk (som rent generellt inte har en aning om hur kroppen fungerar) någon att fråga om div symptom. Förr i tiden frågade man någon äldre generation på gården som nog oftast sa något i still med;
    - Äh det där är inget...ut på åkern med dig!

    Numera finns ingen att fråga, vilket ökar ångesten. Att bygga murar mellan sjukvård och patienter tenderar tyvärr att göra att fel patienter väljer att stanna hemma.

    Några ideer:

    1.
    Landsstingsbunden digital rådgivning (dvs inom 1177 eller vårdcentralens regi.....inte konsumtionsdriven)
    Tror nämligen att bild förutom ljud skulle kunna vara till nytta för den disktriktssköterska som sitter i telefonmottagningen.

    2. Synliggöra kostnaden för vården. Brukar vara lika chockerande för en själv när någon utanför EU kommer på ett besök eller läggs in.
    4000kr för 5min bedömning (de brukar själva inte vara chockade utan fullt nöjda)
    28 000 för ett-två vårddygn plus någon mindre undersökning
    100 000 vid något lite större ingrepp
    Flera 100 000 vid komplicerade fall

    Om denna räkning skickades hem och kanske även syntes på skattebeskedet.
    Du har under året konsumerat vård för 48 000kr (div onödigt spring på akuten/ vårdcentralen)

    Att behöva betala först och sedan få tillbaka tror jag bara skulle göda konsumtionslånsbolagen.....och bara göra att folk som verkligen behöver vård inte kommer....

    Men som sagt....jävig i frågan och tror inte att jag sitter på alla svar ;) men gillar att ha åsikter ;)

    Med vänlig hälsning
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thz

      Att synliggöra kostnaderna hade ju varit helt lysande. Eventuellt hade det fortfarande inneburit att folk försöker konsumera vad man tycker man "har rätt till" men eventuellt hade det stoppat folk från galna saker.

      Radera
  2. Hmm, har jag haft någon fråga om någonting tycker jag att 1177 fungerar ypperligt. Ofta kan de fixa en bokning på den lokala vårdcentralen eller något i närheten om de anser att man behöver gå dit.

    I övrigt håller jag med dig, att man inte ska ta sig till vårdcentralen om det inte är nödvändigt.

    SvaraRadera
  3. Också jävig i frågan och skriver just nu från min plats på vårdcentralen i väntan på nästa patient... Anser också att KRY och liknande inte tillför ett jota, vilket de själva också måste anse eftersom de marknadsför sig själva med att kunna skriva recept på sådant som är receptfritt (allergiläkemedel comes to mind). Det är väldigt få åkommor vi kan bedöma utan att träffa patienten, och även efter en träff kan det ju vara jättesvårt. De privata aktörerna i detta fall är bara ute efter pengarna, och säger jag som är väldigt positiv till privata aktörer i de flesta fall... I övrigt håller jag med Thz.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cosmonomics

      Lycka till med patientbesöken. Jag har svårt att tycka att det är de privata aktörernas fel eftersom det fungerar och då tycker jag väl att reglering är det rimliga alternativet så att spelplanen blir den samma för alla aktörer och att det som är patientosäkert försvinner.

      Vi får väl se vad som händer men tills dess att någonting justeras föredrar jag landstingsvård och helst i fysiskt format framför digitalt.

      Radera
  4. Jag var i en liknande situation och tyvärr är vår vårdcentral under all kritik. 3-4 mån väntetid. Inga telefontider förrän nästa dag. Då tycker iaf jag att Kry-appen var bra att ha. Väntetid 30 min. Jag och min fru som inte har någon att fråga kunde lugnt sätta oss ner i soffan och badda pannan på vårt ena barn. Håller dock med dig i sak om ditt resonemang. Dock så behöver den befintliga sjukvården fungera mycket bättre än vad den gör idag.

    SvaraRadera
  5. Det är just denna utökade "frågeportal" som behövs för att sortera bort dem som egentligen inte behöver sjukvård, utan egentlig behövde råd och lugnande besked.

    Man skulle ju kunna tycka att man i denna tid skulle kunna googla sina symptom...men det är aldrig någon bra idé.

    Om jag fick bestämma (skall fråga hustrun om jag får det ;). )

    Så skulle jag bygga en organisation med

    1 Stor gemensam frågelåda/ sortering/triage som kan ge råd. Kostar något för att förhindra missbruk?
    2. Stor primärvård där man helst ska ha kontaktat 1 först. Men man får kontakta direkt.
    3 Akutintag. Krävs remiss eller hänvisning av 1 eller 2.
    4 mindre specialistvård.

    Jävdeklaration: jobbar inom specialistvård


    Anledningen är för att våra resurser skall räcka måste vi utreda patienterna inom bäst lämpad organisation.
    De flesta skall ha råd
    Många bedömning och basal utrednin/behandling
    Och faktiskt ett fåtal som måste träffa en specialist för sina symptom.

    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
  6. Nu råkar just urinvägsinfektion vara en av få diagnoser som går alldeles ypperligt att diagnosticera och behandla på distans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ypperligt vet jag inte om jag håller med om. Hur utesluter du njurbäckeninflamation? Hur utesluter du differentialdiagnoser om patienten aldrig haft urinvägsinfektion förut?

      Bara för att man får betyder inte det att det är bästa sättet.

      Radera
  7. Det jag själv funderar över är varför enorma mängder av extremt dyra och självupptagna politiker sitter och beslutar om hur vården ska organiseras bäst? Eftersom de själva inte kan ett skit om saken så anlitar de i sin tur extremt dyra konsulter som inte heller de besitter sakkunskap. Oftast hör man att de istället går ut i vården och tar upp tex läkares dyrbara tid för intervjuer. Sedan debiterar de en extremt saltad faktura, och eftersom de missuppfattat det mesta så blir det i slutänden helt felaktiga råd ändå. Låt läkare och övrig sjukvårdskunnig besluta om hur vården ska organiseras så vore mycket vunnet.
    Att avskaffa landstingen vore nog också bra.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera