torsdag 23 maj 2019

Dags att rensa i AvL-portföljen

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jag har haft AvL-portföljen i tre år nu. Det är ett öppet sparprojekt där jag sparar och investerar 500 kronor i månaden.

Från början var tanken att jag skulle visa den som ville hänga med, vad som kunde hända om man investerade långsiktigt. Även om det var förhållandevis modesta summor som investerades. Detta har nu växt till att bli en del av det barnsparande vi satt upp för vår dotter.

Med detta nya fokus tycker jag det börjar bli dags att städa lite. Tanken har alltid varit att det skall vara en enkel portfölj men eftersom jag tycker aktier är kul började jag med att välja aktier för att på lång sikt skapa en långsiktig portfölj.

Jag har på sistone filosoferat mer och mer gällande huruvida det är lämpligt att investera på det här sättet i den här portföljen och jag har nu kommit fram till att det inte är det. I alla fall inte för mig. Jag har väldigt svårt att skilja ut den här portföljen från min huvudportfölj när jag gör mina val vilket innebär att det väldigt lätt blir skevt.


Det gör ju inte mig särdeles mycket om jag köper en Investoraktie vid fel tillfälle eller har en övervikt mot Svolder. Sett till min helhet är det fortfarande balans men det är just detta som gör att det blir fel för syftet med portföljen är att visa på ett praktiskt exempel av investerande som står på egna meriter. Det är dessutom tänkt som ett barnsparande.

Därför kommer jag de kommande veckorna skala bort en del av de individuella positionerna och istället välja billiga och bra indexfonder samt fylla på lite extra i investmentbolagen. På det viset kommer vi få en bred portfölj som fungerar som en självgående investeringsplattform. Vi får en bred bas med en skaplig tillväxt. Bolagsrisken minskar och jag behöver inte lägga särdeles mycket tid på att analysera investeringar för den här separata portföljen.

Jag kommer inte plocka bort samtliga aktier exkl investmentbolagen. Inte just nu i alla fall men jag kommer plocka bort de som är svåra att rättfärdiga av olika anledningar.

En av de första placeringar jag kommer att tänka på är Nordeaaktien. Jag valde i begynnelsen att starta den här portföljen på ett ISK. Hade jag gjort om det hade jag valt KF men nu orkar jag inte byta så det får vara så här. Nordea har flyttat vilket gör att utdelningen belastas med källskatt och det är inte optimalt på ett ISK. Det är således svårt att rättfärdiga innehavet. Det är en aktie jag tror kan vara en skaplig investering på lång sikt men man kan lika gärna äga en svensk indexfond eller ett Investor så får man en rejäl portion svensk bank utan problemen med bolagsrisk och källskatt.

Nu råkade det bli så att den första aktien som såldes var H&M där jag sålde båda två aktier för 160 kr/st. Det är småpengar men därför också extra rimligt att städa.

Så tänker jag. Hur tänker du?

6 kommentarer:

  1. Ja ibland ska man städa, bort med aktier som presterar dåligt eller känns svajiga. Jag sålde våra Oriflame igår efter en 35% uppgång.

    H&M är ett bolag jag funderat på att köpa, men du säljer? Aktiekursen tyder ju på att de har börjat sin resa tillbaka till värmen igen, du tror inte att det håller i sig? Direktavkastningen är ju runt 6% vilket inte är fel.

    Vi har en hel del banker, och ligger back både i Nordea och Swedbank. Dock håller jag stenhårt i dessa, då banker alltid verkar har en förmåga att hitta tillbaka igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen

      Här handlar det ju om att ändra fokus på just det här specifika sparprojektet och köpa mer breda investeringar som fonder och investmentbolag. I huvudportföljen säljer jag inte H&M men jag har en portföljvikt jag är nöjd med och köper inte heller just nu.

      Rent generellt skulle jag inte köpa H&M innan jag vet att trenden i tillväxt och vinst har vänt.

      Radera
  2. Exakt så här tänker jag med. Mer pengar åt Investmentbolag o fonder. Ju mer jag läser på o spenderar tid på börsen ju mer förstår jag hur lite jag kan.

    Mvh Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke

      Beroende på vad man har för motiv med investeringarna gäller det att anpassa sin strategi därefter. Jag tycker det är roligt att köpa enskilda bolag, göra analyser m.m. men den breda basen i vårt sparande är fortfarande investmentbolag och fonder.

      Hade jag inte tyckt det var roligt hade jag tveklöst valt en bredare strategi vilket sannolikt hade varit mer rationellt.

      Radera
  3. Jag gjorde exakt så som du funderar på att göra för 1,5 månad sedan. Sen var väl mitt resonemang annorlunda. Hade en hel del på barnens konto som gått med vinst. Sålde av detta och omplacerade i breda indexfonder, Investor samt xact högutdelande för att motverka enskilda aktier fall vid en eventuell framtida finanskris. Tänker jag rätt tycker du? Ser mig långt ifrån som någon expert inom aktier utan det här var ett sätt för mig att dra ner på den allmänna risken i portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Zacue

      Huruvida jag tycker att du tänker rätt eller inte vet jag inte om jag vågar svara på. Direkta råd är farliga. Rent generellt borde en bredare portfölj minska svängningarna men för att ytterligare begränsa effekterna av en kris krävs att man investerar i andra tillgångar utöver sina aktieplaceringar exv räntor, råvaror osv.

      Om jag inte kände tillförsikt i min förmåga att välja aktier hade jag nog känt mig bekvämare med en portfölj likt den du beskriver än en portfölj full av enskilda aktier jag själv valt.

      Lycka till

      Radera