tisdag 5 februari 2019

Börjar spara i fonder igen

Det här inlägget innehåller affiliatelänkar

Det känns som evigheter sedan jag hade ett löpande kassaflöde aka lön. Jag har haft inkomster. Ibland nästan i paritet med lön men oftast långt mindre.

Jag snackar om tiden från att dottern föddes till nu. Vi gjorde ett aktivt val att sänka våra inkomster drastiskt i syfte att kunna förlänga tiden vi kunde vara hemma istället och nu har vi kommit till den punkt då båda arbetar igen. Jag får en hygglig heltidslön igen och hustrun tjänar lika mycket trots att hon jobbar 80 %. Skönt att veta att man valde rätt yrke :-)


Bild:Freeimages.com

Några saker fick jag ändra på under den här tiden och en av dem var mitt fondsparande. Det upphörde helt.

Varför fondsparar jag?

Jag och min hustru har en deal. Jag får lov att spara och investera i aktier så länge min portfölj avkastar i linje med hennes och hennes portfölj består av 60 % globalfonder, 30 % Sverigefonder och 10 % tillväxtmarknadsfonder.

Än så länge har jag överpresterat hennes portfölj med marginal och detta trots att hennes portfölj har avkastat helt enligt plan och mycket väl.

Så varför sparar jag inte bara i enskilda aktier?

Det är en himla bra fråga utan något vettigt svar. Det är förmodligen av samma anledning som jag har en väl tilltagen buffert. Jag är rädd för att vara helt ansvarig för mitt egna resultat. Med en basportfölj bestående av breda indexfonder vet jag att i alla fall den delen kommer att prestera som genomsnittet.

Det är också den delen jag kan automatisera och det är en mycket viktig del. Med fonder kan man skapa ett autogiro som går direkt in och tvångssparar i de förvalda fonderna. Det innebär att oavsett vad jag i övrigt väljer kommer som minst det sparandet att bli av. När det kommer till aktierna kan det mycket väl bli så att jag bestämmer mig för att ta en tusenlapp till en aktie jag verkligen inte hade tänkt mig eller, gud förbjude, låter den där tusenlappen bli ett trevligt restaurangbesök eller en god whisky istället.

Men fondsparandet kräver ett mycket mer aktivt beslut för att inte bli av och det är en av de främsta anledningarna till att ha sparandet igång.

Så... Nu är vi igång igen. Lönen kommer komma varje månad och någonstans runt en femtedel av mitt planerade månadssparande kommer gå raka vägen in i ett fondsparande i enlighet med ovanstående fördelning. Jag väljer SPP Aktiefond Sverige 30 %, Avanza Global 60 % och istället för tillväxtmarknad väljer jag 10 % nordiska småbolag i och med Didner & Gerge Småbolag.

Hur gör du?





13 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Själv har jag valt billigt och globalt 100% i Avanza Global alla börspengar i den och automatisk månadssparande. Sköter sig själv och känns tryggt. Annars inget fel att ha Spp Aktiefond Sverige eller Seb Sverige index i portföljen. Amf Aktiefond småbolag och Spiltan aktiefond investement är bra. Men jag har valt enkelt som skapar minst huvudvärk även vid större börskrasch. Folk kommer alltid köpa aktier globalt. Behövs ingen koll på billigaste Avanza Global 0.10% i avg. Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej jacke77

      Jag tror säkert att 100 % globalt är en bra investering. Jag vill bara ha lite högre potential avkastning i min portfölj och är då villig att acceptera den extra risk som följer med det.

      När det kommer till spiltan investmentbolag har jag de flesta av bolagen i portföljen men det är en bra fond, det håller jag med om.

      Radera
  3. Jag har också en del fonder. Delvis för att jag ser nyttan av att diversifiera förvaltningsstrategier, och jag kan inte vara expert på allt själv. Det handlar knappast om att slippa ansvar, för det är ju ytterst sett jag som väljer fonderna och som måste agera när det inte går som jag tänkt.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Fast du lämnat ju över förvaltningen till någon annan och då blir ju dit ansvar lägre än om du skulle välja alla aktier själv. Klart att du är ytterst ansvarig men det är lite gött att ha en kompis som hjälper till...

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Gillar du inte Avanza Zero som ändå gratis? Din syn på Avanza Zero? Långsiktigt är ganska smart att köpa gratis index fond.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en toppenfond men den följer ett lite för smalt index för min smak. Jag vill ha en fond som närmare återspeglar hela börsens utveckling och då får man antingen betala en liten avgift eller flytta till nordnet och välja deras superfonden Sverige

      Radera
  6. 50-50 Sverige och Global i det månatliga fondsparandet. Sverigesparandet är i sin tur uppdelat på hälften Avanza Zero och hälften det bredare LF Sverige index.

    SvaraRadera
  7. Hej! Tycker det ser bra ut men du har inte funderat på att minska exponeringen mot Sverige en aning? Antar att dina aktier redan väger tyngst i Sverige så kan vara bra att öka den global delen lite mer, tål att funderas på!

    Har själv olika fondportföljer med olika sparhorisont och riskprofil, funderar på något sånt här i utdelningsportföljen nu:
    Avanza Global 70%
    SEB Sverige Indexfond 5%
    Plus Småbolag Sverige Index 5%
    Core Ny Teknik 5%
    Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära 15%

    60/35/5 portföljen ser ut så här
    Avanza Global 40%
    SEB Sverige Indexfond 5%
    Plus Småbolag Sverige Index 5%
    Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
    Spiltan Högräntefond 8,75%
    IKC Avkastningsfond 8,75%
    Spiltan Räntefond Sverige 8,75%
    Handelsbanken Realräntefond 8,75%
    Pacific Precious 5%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thoke

      Tack för din input. Är Pacific Precious den bästa guldfonden? Jag har hört den nämnas men inte studerat den själv ännu.

      För mig finns det inget behov av att öka utlandsexponeringen ytterligare. Långsiktigt mål ligger på att ha ungefär 50 % global exponering. Vi är inte riktigt där utan pendlar mellan 35-50 % men det tycker jag definitivt är tillräckligt.

      Jag kan Sverige och känner mig trygg här. Bolagen är i de flesta fall globala så jag får indirekt en global exponering trots att bolagen har sin juridiska hemvist här. Jag ser ingen anledning att gå över ån för att hämta vatten annat än för diversifiering.

      Radera
    2. Hej igen, det låter rimligt och jag är inne på samma bana som dig, mål ungefär 50% exponering globalt. Kämpigt med en hög dollar just nu så har inte kommit mig för att köpa utländska aktier.

      Well det är den bästa som jag har hittat åtminstone, den innehåller dock inte endast guld utan även andra tillgångsslag. Har endast en liten del av den i en nystartad defensiv portfölj. På grund av nya eu-regler är det många ETFer och fonder som inte går att köpa som du säkert vet, många av guldfonderna är därför inte tillgängliga längre tyvärr, vi får hoppas att det löser sig så småningom :-)

      Radera
    3. Hej. Förlåt för det sena svaret. Kommentaren fastnade i spamfiltret.

      Du kan eventuellt överväga att kika på andra marknader. Det finns en del bra i Kanada exempelvis och den valutan är inte riktigt lika dyr.

      Jag hatar att vi inte kan handla amerikanska etfer. Det suger på riktigt.

      Jag satt faktiskt och sammanfattade mina tankar på guld nu i helgen och kom nog ändå fram till att jag inte behöver guldet. Det skall ju vara ett inflationsmål först och främst och det tror jag att jag har inbyggt i den belånade bostaden.

      Radera