torsdag 28 februari 2019

Hur kan Mediamarkt fortfarande finnas?

För ett par helger sedan var jag "tvungen" att bege mig till ett köpcentrum nära vår bostad i syfte att förslösa vår lördagsförmiddag.

Vi hade verkliga ärenden. Det är verkligen inte vår familjehobby att planlöst åka runt och shoppa upp vår lön bara för att vi kan. Herr AvL behövde strumpor och det köper man enklast på JYSK. Hustrun önskade en ny duk till köksbordet vilken man kunde hitta på Hemtex reaavdelning och dottern önskade sig en ny rosa pulka eftersom snön precis dykt upp och alla vet att en sådan köper man billigast på Bauhaus.

Skönt att alla de butiker finns på samma ställe. Utöver det hade jobbet skickat mig med ett fakturaunderlag till Mediamarkt i syfte att rekvirera teknik jag behövde och vilken man inte kunde få tillsänt sig via det statliga avtalet med Atea.

Där stod jag med en låda i händerna och en tjej som inte såg ut att vara en dag över 16 år som försökte hjälpa mig komma därifrån utan att jag skulle behöva spendera egna pengar. Det var när jag stod och väntade på skiftchefen tillsammans med den här tjejen som jag reflekterade över det faktum att jag aldrig haft en genomgående positiv kundupplevelse på Mediamarkt.


Efter tio minuter fick vi reda på att det inte var den chefens uppgift att hantera fakturor utan det gjordes i kassan. Låt oss gissa oss till att hon inte hade en aning om hur man gjorde och det lättaste sättet att bli av med oss var att säga att det inte var hennes uppgift.

Vi gick till kassan och de vi fick prata med blev yngre och yngre. Den kassa chefen, eller skrev jag fel nu? Personen som var chef över personerna som arbetade i kassan berättade att det behövde vara företagets befattningshavare som var på plats för att de skulle kunna ställa ut en faktura.

När jag så lugnt jag klarade av efter att ha vandrat igenom den där jävla teknikladan tre gånger , förklarade att min arbetsgivare är en statlig myndighet och att vi många gånger tidigare varit på plats och att personalen då hade kunnat hjälpa oss, fick jag till svars att det behövde vara en av företagets befattningshavare som var på plats för att de skulle kunna ställa ut en faktura.

Det var då jag nämnde att det inte var rimligt att kräva att den av regeringen utsedda generaldirektören för denna statliga myndighet skulle flyga ned till Göteborg för att hämta ut ett par hörlurar till deras nyaste anställde. Som svar fick jag veta att det behövde vara en av företagets befattningshavare som var på plats för att de skulle kunna ställa ut en faktura

Jag tyckte mig känna igen svaret vid det laget och även om de sannolikt hade trott mig om jag bara sa att jag var befattningshavare för företaget eftersom ingen av dem verkade förstå vad det innebar; valde jag istället att hinka upp kortet, betala och gå.


Det var dagen jag svor på att aldrig sätta min fot på Mediamarkt frivilligt igen. 


Jag har full förståelse för att de måste ha ett regelverk att följa och att det är svårt att ta egna initiativ när man har fått sitt första ALU-jobb som utbildningslös 17-åring. Jag kan till och med förstå att det är lite spännande att vara i en position av makt där man får möjlighet att trycka till dryga, lönnfeta, medelålders män som tror att de vet allting.

Men hade det inte varit aningen mer fördelaktigt för kedjan om personalen i alla fall försökte motivera sin ovilja att hjälpa till?

- Jag förstår att det här är frustrerande och att ni sannolikt har kunnat hantera det här smidigare tidigare men sedan årsskiftet har vi nya interna regler vilka förhindrar oss att ställa ut fakturor.

Det hade kunnat vara en lögn aldrig så mycket. Jag hade aldrig skrivit det här inlägget och jag hade eventuellt övervägt att gå tillbaka igen. Ett leende, någon gång under mina 45 minuter i butiken hade inte skadat men jag är inte så rabiat att det skall få lov att definiera min upplevelse.


/Jag vet att det här inte är ett särdeles positivt och lyckligt inlägg men jag kände ett tvingande behov att försöka hjälpa mina medmänniskor i deras vardag. Välj att gå någon annanstans/

18 kommentarer:

  1. Jag har besökt Media Markt 2 gånger, en gång när det var nyöppnad och det var en fantastik ordning i butiken och en gång några månader senare. Vid det senare besöket var det total kaos bland alla produkter och säljarna hittade inte ens i sin egen butik. Lämnade uppgivet butiken och tänker aldrig mer gå in i en Media Markt butik igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är beklagligt. Jag gissar att alla inte har samma upplevelse eftersom folk fortsätter att besöka butikerna men för min del kommer det bli sällan framgent

      Radera
  2. Ja, fascinerande med företag som är så usla på de enkla grejerna. Att de inte ens kan få sånt rätt. Spara enkronor på att anställa okunniga och obildade, till den grad att de förstör kundrelationer :)
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
  3. Jag tror folk handlar för de tror det är så himla billigt, så säger trots allt reklamen. Flera gånger jag har kollat på produkter har de varit likvärdiga eller ibland även högre än lokala småhandlare. Dock är deras kampanjer väldigt billiga men inte annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt. De där jädra kampanjerna kan man ju aldrig lita på för om det alls finns de där billiga prylarna i butiken finns det ju bara ett ex och det är ju sålt innan de öppnar dörrarna så nä... skit :-)

      Radera
  4. Låter mer som de på ditt jobb inte har en aning om hur man köper saker.
    Har själv aldrig i mitt liv gått till en butik med en faktura. Bara den grejen låter helt fel, läs lurendrejeri. Finns väl ingen som går till posten med en faktura och försöker hämta ut ett paket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du läser nog fel. Fakturaunderlag är sådant man har för att kunna upprätta en faktura. Man tar med ett sådant för att butiken skall ha alla uppgifter.

      Så jo. Vi har koll på hur man köper saker.

      Radera
  5. Jag har ställt mig exakt samma fråga. De är helt katastrofalt dåliga på det mesta. Tyvärr ligger ett Media Markt alldeles nära här hemma så jag har varit där ibland. Jag har dock aldrig råkat riktigt lika illa ut som dig.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju vara mitt osympatiska utseende eller att jag beter mig som en buffel som gör att personalen har problem med mig men vem vet 😀

      Radera
  6. Ja nu i reklamen så skriver de ju ut vad varan kostar på avbetalning och inte totalpriset om man köper den kontant.

    Inlägget behövs, lite kritik och negativitet behövs ibland.

    Ha de

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ingen reklam så det visste jag inte. Det är ju helt sjukt. Jag kan tycka att det minsta man kan begära är att få veta vad prylen kostar men det kanske inte är så man jobbar längre...

      Radera
  7. Tråkig upplevelse men roligt skrivet inlägg som fick mig att skratta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag försöker skriva med humor så gott det går men arbetar man som revisor blir humorn lätt ganska torr :-)

      Radera
  8. Du skulle krävt att få prata med högsta chefen och sedan protesterat högljutt om det inte var en tant som pratar snabbt och bryter på någon slags låtsastyska där alla S byts ut mot Z och alla Y mot Ü.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag pratade med hon som var högsta chefen i tjänst den dagen men hon bröt inte så jag borde ha klagat :-)

      Radera
  9. Jag som trodde att det bara var jag som hade otur när jag var där.
    Min erfarenhet när jag besökte deras nyöppnade butik i det lokala köpcentret gick till så här: Vi skulle titta på (ev köpa) 2 saker. Så fort vi kom in så dök det upp en i röd tröja som såg ut att vara anställd där. "Hej, vad söker ni?" Det börjar alltså bra, nån anställd som faktiskt ser att det kommer in kunser i butiken. Vi berättar vad vi letar efter och blir skickade en våning ner. Väl nere misstänker vi att det vi vill ha inte alls finns där (finns bara tvättmaskiner där, vi ska ha nåt som väger ca 300 gram och får plats i en liten väska). Kollar runt lite och råkar stöta på en ny röd tröja. Berättar vad vi letar efter. Nya röda tröjan skickar tillbaka oss upp igen. Jag påpekar mycket tydligt att kollegan precis skickat ner oss och vi får faktiskt eskort till rätt plats (uppe på övre våningen). På rätt plats finns ett gäng demoexemplar av olika märken och modeller. Vi hittar den som vi faktiskt är ute efter och synar den noga. Bestämmer oss för att köpa och tar med demoexemplaret mot kassan. På vägen går vi förbi sak 2 som vi är ute efter, men där finns inte rätt modell framme (fast det står på en skylt att den ska finnas där).
    Går till kassan. Väntar på att den som bestämmer (som ser ut att vara ungefär 15,5 år) ska instruera klart för sin kollega hur tomkartonger ska flyttas. Visar demoexemplaret av sak 1 och ber om att få en sån. Ber om att få ett ex av sak 2. Den som bestämmer skickar kollegan att hämta ett ex av 1 till oss. Men sen får vi höra att sak 2 måste bokas hemma för att hämtas i butiken nån dag senare. Mutter, mutter från mig. Då kommer den utskickade kollegan tillbaka och meddelar att det tydligen bara är Demoexemplaret som finns kvar! 15,5-åringen tittar i sin lagersaldodator och konstaterar att sak 1 är slut i hela landet. JA MEN TA DÅ BORT DEMOEXEMPLARET FRÅN HYLLAN DÅ! Vi gick hem tomhänta.
    Lite senare så gick jag in på deras hemsida för att boka sak 2. Det går inte utan att skapa konto, lämna alla möjliga kontouppgifter och så måste man dessutom betala 80 kr i frakt för att få hämta ut det i butiken! Det ökar priset direkt med 20 procent.
    Har än så länge inte köpt något. Kommer definitivt inte att köpa där iallafall. Finns en hel del andra affärer i den här stan. Eller direkt på nätet.
    Såna här tillfällen gör att jag ännu mer hatar att shoppa än jag vanligtvis gör.

    Hälsningar Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker mig känna igen många aspekter av din upplevelse. Det är tråkigt att det skall behöva vara så.

      Fördelen är att för några kronor till kan man få vettig service.

      Radera