torsdag 7 februari 2019

Dags att skiljas från Tessin

Den intresserade har kunnat notera att två konkurser har drabbat bolag som på ett eller annat sätt plockat in pengar via plattformen Tessin. Den ännu mer intresserade har kunnat notera att ett tiotal projekt är försenade vilket innebär att vi närmar oss ett tiotal procent av projekten är noterbart under press.

Jag har investerat i ett par projekt där jag har bedömt risken som acceptabel. Det är lån med panter så jag hoppas väl fortfarande att jag skall få tillbaka mina pengar tillsammans med en skaplig avkastning men jag har på senare tid kunnat konstatera att jag ser ett problem här.

Bild: Freeimages.com

Tessin

Det största problem jag ser är att det i och med den vikande fastighetsmarknaden och de här kriserna i projekten har framkommit att bolaget Tessin inte ställer sig bakom oss investerare. De vidhåller sin egen roll som plattform. Att det inte är deras fel att det blivit problem. Att de inte har något ansvar och att de inte kan göra någonting för att hjälpa de som hamnat i kläm.

Låt oss se nu. Var det någon som kunde stava till förtroendekris?

Det finns få saker jag tycker är så trist som när folk inte har stake nog att stå upp för sina tillkortakommanden. Det är väl bara att pudla och säga att man skall införa striktare kontrollrutiner gällande projektägarna. Att man skall anstränga sig mer för att skaka fram information från de pågående projekten. Ta mer ansvar för informationsgivningen. Riskvärdera projekten tydligare.

Det finns mängder av möjligheter och inget av det väljer Tessin att göra.

Det kommer säkert komma projekt på Tessins plattform i framtiden som är riktigt bra. Det är säkert en riktigt bra möjlighet för små företag att resa kapital när den etablerade kapitalmarknaden sviker.

Det skiter jag i!

Tessin har förlorat mitt förtroende och det kommer ta lång tid att återuppbygga. Jag kommer inte engagera mer tid eller pengar åt att utvärdera eller investera i projekt de förmedlar.

Detta är dagen jag slutar överväga de här alternativa fastighetsinvesteringarna som ett alternativ för en överskådlig framtid om ingenting drastiskt förändras.

16 kommentarer:

  1. Tråkigt att det blir så. Jag har aldrig lagt nån tid på tessin, även om flera bloggare har marknadsfört plattformen. Det hela har känts för riskfyllt helt enkelt, och det är såklart extra tråkigt om de inte tar mer ansvar för de projekt som de marknadsför. Visst, vissa saker ligger väl utanför deras kontroll, men transparens borde vara A och O mot investerare. Utan investerare kan de ju lika gärna slå igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har full förståelse för att de inte tar ansvar som inte är deras men när de står i media och säger att det är investerarnas ansvar och att vi får skylla oss själva (det sista har dom inte sagt men nästan) så tycker jag att det andas företagskultur. Jag är helt med på att ansvaret vilar på mig men jag vill ha en plattform som utåt sett gör allt de kan för att hjälpa mig, inte slänger mig framför bussen.

      Radera
  2. Håller med snålgrisen!

    Jag har också funderat på vad som händer när konjunkturen sviker för Crowfoundingföretagen. Jag tror din beskrivning här är det första negativa som jag läst om Tessin, annars har jag bara sett positiva referenser.

    Nae, jag fortsätter hålla mig utanför den här marknaden. Låter absolut inte som något för mig!

    Tack för att du delar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker alltid det är trevligt att få tillgång till marknader man annars har svårt att nå men jag är sällan odelat positiv gällande någonting. Jag är ju en ganska bitter och misstänksam jävel så :-)

      Radera
  3. Tack för ett bra inlägg, som många bör läsa. Jag har befarat den här utvecklingen, med tanke på konjunkturen och nyheten i fenomenet i sig. Därför har jag avvaktat att placera pengar på detta vis ännu. Det är nu det visar sig om Tessin har någon framtid alls, eller inte. Det gäller även övriga plattformar för Crowdfunding. Var försiktig, många tycks enbart ha beaktat uppsidan, såhär på konjunkturtoppen.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de positiva orden.

      Det är sunt att se på världen med nyktra glasögon och göra sin egen analys. Jag tror de flesta glömmer det.

      Radera
  4. Man ska definitivt beakta riskerna. Därefter, om man väljer att investera, se till att man får ordentligt betalt för att ta risken. Vad har du haft för avkastning i snitt på Tessin om man får fråga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Eftersom få projekt är färdiga än så länge är det svårt att säga men jag har än så länge bara investerat i projekt med bottenpant i fastigheter där projektet enligt mina bedömningar är en slam dunk givet att inget konstigt inträffar.

      Det betyder att jag landar runt 8-10 % på de projekt jag väljer. Det är lite i lägsta laget och ytterligare en anledning till att inte investera vidare.

      Radera
  5. Bra inlägg! Jag skrev om samma sak för ett par veckor sedan https://norskamiljonen.com/2019/01/24/varfor-jag-inte-investerar-i-kameo/

    Har en del insyn i branschen och där är det bara snabba pengar som gäller. Dålig standard och betala så små löner som möjligt. Litar inte alls på små byggherrar. De är ofta opportunister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast är det grund för att inte investera med dem? Jag inser att det är sunkigt att de inte betalar vettigt och att de jagar pengar men det är inte samma sak som att man anstränger sig för att blåsa sina investerare även om det kan vara det.

      Radera
  6. Ord oh inga visor. Härligt med tydlighet! Jag har själv valt att inte investera i Tessin och det är inget jag ångrat.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      I ditt fall är det väl ganska givet att du inte väljer den aktören. Du har ju tillgång till en egen fastighetsinvestering som rimligtvis ger en rimlig avkastning. Jag har inte den möjligheten ännu :-)

      Radera
  7. Klart att det är riskfyllt att investera på Tessin/Kameo. De erbjuder inte 10% ränta för att det är låg risk i de lån som ligger ute. Alltid trist när investeringar går back och det är fritt att placera sina pengar var man vill. Har ingen erfarenhet av just Tessin men har investerat i ett tiotal lån hos Kameo, flertalet av dessa är återbetalda enligt plan. Ett ligger just nu under konkursutredning så det återstår att se om säkerhetspaketet duger något till, men Kameo har löpande uppdaterat investerarna om hur processen fortlöper. Jag har bara sammantaget cirka 1% av mina investeringar på Kameo som en så kallad krydda och för att det är roligt att kunna gå in i mindre projekt som är svåra att komma åt på annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Som du säkert läste dig till har jag inga större problem med risken kontra avkastningen även om jag generellt tycker att den ligger några procent fel. Det jag stör mig på är Tessins mediala och interna hantering av problemärenden.

      Att projekt fallerar är inte särdeles konstigt men jag tycker att Tessin har valt fel "kund". De har valt projektägaren som kund eftersom de tror att det är de som betalar men utan investerare faller deras verksamhet.

      Radera
  8. Lendify, Tessin, etc, etc. Alla dessa plattformar som folk har marknadsfört och tutat om...jag har hållt mig undan. Jag förstår inte attraktionen att investera i dessa i stället för att då investera i utdelningsaktier med högre risk/högre yield. Det är inte direkt så att det är svårt att hitta utdelningsaktier som lovar 5-9% årlig avkastning och som har vettig historik, istället för något crowdfundad flumplattform som inte ens är recessionstestad :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sebastian

      Jag kan förstå tjusningen eftersom du till viss del diversifierar bort aktiemarknadens risk med istället får du ju en rejäl portion idiosynkratisk risk och den är generellt svårare att prissätta.

      Jag håller med dig om att börsen den bättre plattformen.

      Radera