lördag 10 september 2022

Alla dessa aktiviteter

Då sitter man här igen. 

Den äldsta dottern är inte mer än fem år... Snart sex år men vem håller räkningen.

Förra terminen hade hon dans på fredagar och det räckte alldeles utmärkt. Hon hade någonting att se fram mot. Hon hittade vänner och aktiverade sig inför helgen.

I år anmälde vi henne till dansen igen men vi ville också att hon skulle få gå på simskola för mamma och pappa orkar inte lära sina barn att simma och vi orkar givetvis inte heller vänta tills det blir en obligatorisk del av skolgången. Så simskola blev det.



Och så fick vi höra på förskolan att den lokala fotbollsklubben för tjejer satte upp en fotbollslek för flickor i hennes ålder och hon blev så klart eld och lågor.

Så nu sitter jag här med kvällsaktiviteter onsdag, torsdag och fredag med ett barn som bara är fem år gammal och jag bävar för vad som skall hända om ett par år när båda barnen skall ha aktiviteter.

Och jag vet att det är upp till oss föräldrar att sätt gränser och gudarna skall veta att vi försökt men när inte ens föräldrarna kan enas om vad som är en lämplig nivå brukar det vara svårt att övertala barnen om vad som är rimligt.

Hade jag inte varit så allergisk mot pälsdjur och benhårt vägrar hade det säkert kommit in en hundvalp i huset för flera år sedan och jag kan sätta obegränsad summa pengar på att det skulle vara jag som fick ta hand om den.

Varför gör man så här mot sig själv?

2 kommentarer:

  1. Jag har en 5-åring med 3 aktiviteter och en 8-åring med 4 aktiviteter. Jag tänker att jag vill ge dom möjligheter att testa många olika saker, tids nog kommer de att tröttna på flera av dem. 8-åringen kan dessutom gå/cykla till flera aktiviteter själv så inte så värst betungande för oss föräldrar. Simskolan är på mitt initiativ, jätteviktigt att de kan simma ordentligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju så klart en fröjd när de kan gå själva. Det största problemet för oss just nu är att vi i regel blir en förälder på två barn för aktiviteterna är så tidigt att den som går med är tvungen att gå lite tidigt från jobbet. När vi kommer så långt att en förälder kan vara hemma och laga mat medan en är på fotbollen, då kommer en hel del också att lösa sig tror jag.

      Radera