onsdag 8 september 2021

Köpa porto av posten - Nej tack

Jag anser att det är ganska smidigt att kunna beställa hem saker. Jag tror inte jag är ensam om det.

Som företagare och chef på distans använder jag ändå en del porto i min vardag och postens web shop har fraktfri leverans om man beställer för över 280 kr. 3 kartor frimärken och så är det löst. Inga konstigheter där men att det tar ungefär en vecka att få frimärkena är inte imponerande.

Men då finns det ju givetvis en annan lösning som Postnord tillhandahåller och det är tjänsten Skicka lätt. Med den kan man köpa ett "digitalt frimärke" som innebär att man får en kod att skriva på kuvertet. När koden är på plats är det bara att lägga brevet på lådan och sen är allt frid och fröjd.

Bra kan man tycka och många gör nog det men jag reagerar på att det fysiska frimärket kostar 12 kr (i sig enormt mycket men det kanske bara är jag som börjar bli gammal) men ett digitalt frimärke kostar 13 kr.

En krona är väl inget att orda om?

Jo eftersom det är en kostnadsökning på drygt 8 % och använder man några hundra frimärken om året blir det pengar det också. Men för posten är det ju smidigt så klart. Mer pengar in för en tjänst som rimligtvis kostar dem mindre att tillhandahålla än fysiska frimärken.

Smart.

Men visst skulle jag också kunna tänka mig att betala 8 % extra om det underlättar mitt liv men då kommer det sista av de små kruxen. 

Var är närmaste brevlåda?

När vi bodde kvar i Göteborg fanns det en brevlåda vid varje butik och det fanns faktiskt en brevlåda i ett bostadsområde mellan oss och den lite större Coopbutiken som låg en kilometer bort vilket gjorde att den brevlådan var marginellt närmare än de andra om ens enda ärende var att posta ett brev.

Här på vår nya adress är närmaste brevlåda vid ICA några hundra meter från ytterdörren. Och vad är problemet då?

För mig är det inte värt 8 % extra om jag ändå måste gå till stället som säljer frimärken för att lämna brevet. Då kan jag lika gärna köpa märket där jag lämnar brevet. Andra tänker säkert annorlunda men för mig känns det som pengar i sjön.

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning! När jag hörde om detta första gången blev jag väldigt positivt inställd, men du har ju helt rätt angående avstånd till brevlåda. Jag måste oavsett åka och lämna den närmaste brevlådan vilken är utanför postombudet, så någon tidsvinst är det inte tal om.
    Och ur det rent ekonomiska perspektivet så blir priset högre för oss kunder, ombudens intäkter sjunker samtidigt som Postnord får lägre kostnader och samtidigt höjer priset...

    Men detta ligger ju helt i tiden, se bara till exempel på Instabox och hur de poppat upp överallt. Det är väldigt många som föredrar att kapa bort den sociala interaktionen med butikspersonalen.

    MVH
    Jesper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare

      När det kommer till Instabox mfl så är det för min del inte så mycket att jag inte vill umgås med butikspersonalen men tillgängligheten har oftast varit bättre för mig där vi bott och det går avsevärt kvickare att inte behöva stå i kö till en stressad butiksanställd.

      Radera