tisdag 29 september 2020

Övningar för en 4-åring som vill tjäna pengar?

Jag har som ambition att utveckla knivskarpa kunskaper om ekonomi hos min dotter men det har inte varit min intention att börja riktigt än. Detta till trots har hon lyckats snappa upp att om man vill ha någonting så kan man antingen önska sig det eller hitta på sätt att skaffa pengar så att man kan köpa det själv.

Eftersom det är eoner av tid kvar till julafton (i alla fall för en flicka som inte är mer än tre och ett halvt år gammal) så vill min dotter tjäna egna pengar och jag har ingen aning om hur jag skall göra. Jag vill verkligen inte köpa allt hon pekar på men jag kan ju inte slänga ut henne i arbetslivet heller.

Jag tycker egentligen att det är väl tidigt att försöka inkludera privatekonomi i våra uppfostringsansatser men jag tänker inte gå miste om utbildningstillfällena som bjuds. Dottern har inte riktigt hunnit greppa pengars fulla potential eller ens valörernas olika värden och vad den ena pengen har för inneboende värde jämfört med den andra.


Detta innebär ju givetvis en viss pedagogisk utmaning men jag läste en bok för några år sedan som föreslog att man kunde använda en glasburk och flörtkulor som valutaekvivalenter. Om dottern får samla flörtkulor för uppgifter och när burken är full så får hon vad det nu är hon vill ha, det borde gå att lära ut.

Men vilka uppgifter kan hon göra?

Det är frågan. Jag vill inte att hon skall lära sig att man kan få pengar för att göra saker som skall ingå i den dagliga samvaron i familjen. Att plocka undan sina leksaker, hålla ordning på sitt rum m.m. borde ju ingå i den dagliga rutinen. 

Jag kan också tycka att det ingår att plocka undan efter maten och att hjälpa till med disken även om hon sällan är med och laddar diskmaskinen. Risken jag ser ifall vi idag erbjuder ersättning för en lite för komplicerad uppgift (tvätta, diska, städa osv) så lär hon sig det och om några år när vi tycker att även diskmaskinen skall ingå i de dagliga sysslorna som utgör en normal vardag så får vi ett storgräl eftersom hon då inte får pengar för uppgiften vilket hon tidigare fått.

Så vad är tillräckligt enkelt för en 3,5 år gammal flicka att göra som inte ingår i de dagliga sysslorna? Eller finns det andra pedagogiska förslag du kan erbjuda?

Om du har några tips, idéer eller erfarenheter får du gärna dela med dig av dem för jag behöver verkligen tips. Alla googlingar jag gjort leder till att barn inte skall lära sig ekonomi innan de är 5-6 år och även det är väl tidigt tydligen men jag håller inte med. Det är aldrig för tidigt att lära sig, oavsett vilket ämne man studerar.

Hjälp


2 kommentarer:

  1. Veckopeng/Månadspeng kan vara en variant, då får man lära sig att spara till det man vill ha.

    En annan sak kan vara att lära sig något nytt. Måla, räkna, läsa etc om du nu söker belöningssystemet.

    När mina barn blir äldre har jag tänkt ta ut hela min lön i pengar och visa vad de olika sakerna går till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att hon är aningen ung för veckopeng. Hon har inte riktigt greppat pengars olika värde ännu.

      Att visa vad pengarna går till är en bra idé. Det kan bli någonting liknande här.

      Radera