tisdag 22 september 2020

426 portföljtransaktioner senare

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Fram till skiftet augusti/september hade jag gjort 426 transaktioner i min portfölj. Av dem var 44 transaktioner sälj och de flesta säljtransaktioner var för att betala skatter i olika tjänstepensioner eller för att byta en fond mot en annan. Rena säljtransaktioner är under 15 stycken och de flesta där kommer från att jag skalat av mina positioner i Eolus vind och Storytel under året eftersom dessa positioner växt sig större än jag önskat.



Jag skall också nämna att av de 382 köptransaktionerna som är gjorda är 56 stycken månadssparande i fonder. Kvar är alltså 326 rena aktieköp.

I februari kom jag fram till att ni säkert inte behövde en månatlig uppdatering av mina köp för i ärlighetens namn, vem är intresserad av det?

När jag satte mig att skriva det här inlägget konstaterade jag att detta ändå är en bra övning för mig att göra någon gång ibland för det är ganska spännande att se vad jag köper.


Om man tittar på topp 10 ser man fem nya innehav och det är ju inte så konstigt egentligen. Om jag bygger position är det väl ganska naturligt att jag köper ganska aggressivt i de innehaven. Duroc, Hufvudstaden, Volati, 3M och Akelius.

Duroc skrev jag till och med ett eget inlägg om i slutet av juli och jag benämnde det "en billig serieförvärvare". Jag skrev också om mitt köp i Volati preff här. Övriga har jag inte skrivit om specifikt men Hufvudstaden är ett starkt fastighetsbolag med hög substansrabatt nu, 3M är ett globalt bolag, dividend aristocrat och ett bolag jag velat äga länge men som jag alltid tyckt varit för dyrt och Akelius är en preferensaktie i ett stort fastighetsbolag.

Inga konstigheter där.

Överst på listan hittar vi XACT Sverige och det är inget konstigt heller egentligen. Det är en utdelande Sverigefond och egentligen borde den inte vara med på listan alls för den borde räknas som fond och inte aktie.

Kvar kanske finns ett par saker att förklara.

Sampo är ett finanskonglomerat med Nordea och försäkringsbolaget IF i portföljen m.fl. För mig ligger det stora intresset i den stora försäkringsverksamheten och när det skakade som mest tryckte jag till ganska rejält och tripplade mitt innehav. Det är fortfarande inte jättestort men nu utgör aktien i alla fall 1,5 % av aktieportföljens totala värde.

Northview Apartment Reit är ett kanadensiskt fastighetsbolag som är under uppköp. Min tro är att affären kommer vara klar i oktober och mina köp är bara en spekulation. Nu hade jag inte blivit ledsen om jag fick behålla bolaget för det ger 5% direktavkastning och diversifierar min fastighetsportfölj men jag köpte när någon ville ur aktien den 18/3 och jag träffade nästan botten. Sen köpte jag igen i slutet av augusti när aktien dippade under 34,50 CAD. Jag tror nämligen att den kommer lösas in för 36,25 CAD och att jag varje månad tills det sker kommer få 0,1358 CAD i utdelning. Köper man på runt 34 CAD är det min övertygelse att man kommer få drygt 6,5 % avkastning på ungefär ett kvartal. Det är ganska hyggligt.

Sist men inte minst köper jag Castellum för allt vad jag förmår. Castellum är ett fastighetsbolag som har kontor och lager och tydligen tror marknaden att ingen kommer sitta i kontorslokaler i centrala Stockholm när pandemin är över. Jag tror att det är fel och det var längesedan man kunde köpa den här aktien till rabatt mot substans så när tillfälle bjuds köper jag. Det är redan ett av mina största innehav men det här är en av de få aktier jag inte hyser några som helst tvivel om att jag kommer äga under en mycket lång tid.

Den här typen av analyser är kul. Jag noterar exempelvis att mina inköp motsvarar ungefär 10 % av portföljens totala värde. Det är ganska hyggligt jobbat för att vara nysparande för ju längre vi kommer i vår sparkarriär desto mindre andel av totalt värde kommer utgöras av nysparande.

En annan sak jag noterar är att jag varit inne och duttat i 42 olika innehav. De flesta har inte ens 42 olika innehav.

Sist men inte minst noterar jag att årets nysparande inklusive återinvesterade utdelningar motsvarar närmare hälften av mitt totala portföljvärde när jag startade bloggen. 

Det har hänt en hel del på dessa 5 år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar