torsdag 19 december 2019

Investera i aristokrater - SPYD

Dividend aristocrats är de amerikanska företag som höjt utdelningen i 25 år. Det finns några andra förutsättningar också men det är egentligen kärnan.

Jag äger ett gäng av dem och har från tid till annan ägt flera. För några år sedan hittade jag en fond (ETF) som hette SPDR S&P Dividend ETF vilken följde ett aningen bredare aristokratindex än den snäva definitionen. Här får man bolag som höjt i 20 år och från ett bredare urval men teorin är densamma. Utdelare är måna om att växa sin utdelning och dessa bolag borde därför, på lång sikt, ge en god avkastning eftersom de strävar efter att höja sina vinster och ge en hållbar och ökande utdelning.

Tyvärr bestämde sig de klåfingriga politikerna i EU att vi nyttiga idioter ute i medlemsländerna inte klarar av att ta till oss ekonomisk information om den är presenterad på engelska utan vi måste få information på vårt modersmål och sålunda begränsades våra möjligheter att investera i den här typen av produkter drastiskt vid årsskiftet 2018.

Gissa om jag är huvudsakligen nöjd eller missnöjd med detta regelverk?

Lösning

Några leverantörer har hanterat problemet och några mäklare har försett oss med möjligheten att handla i dessa nya instrument.

Nordnet är mäklaren som räddade mig i det här fallet eftersom Avanza inte verkar särdeles sugna på att öppna upp ETF-marknaden igen.

State Street Global Advisors är de som skapat möjligheten.

SSGA är de som ger ut SPDR S&P Dividend ETF (SDY) och för ett tag sedan hittade jag motsvarigheten för oss som vill investera i denna fond fast sitter fast i EU nämligen SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats UCITS ETF (SPYD).

Fonden har 112 innehav (fråga mig inte varför när man följer ett index bestående av 60 bolag) med ett genomsnittligt p/e på straxt under 17. Den kostar 0,35 % i förvaltningskostnad och handlas i EURO.

Det här är ingen ny fond. Vad jag kan se startade den 2011 men jag har inte hittat den förrän jag var tvungen att leta upp den.

Men men.

Bild: Ur informationsmaterialet för fonden från ssga.com


Den ger 2 % i utdelning och det är en strategi som mer eller mindre likaviktar innehaven. Det innebär att man slipper sitta tungt viktad i några enstaka bolag utan man får dessa 112 bolag med en liten skvätt i varje.

Jag gillar verkligen den här fonden. Jag blir brett diversifierad över sektorer i bolag med globala marknader. Jag betalar en relativt låg kostnad och jag diversifierar i valuta eftersom jag köper i EURO.

Jämför man S&P 500 med fonden har S&P gett 42,87 % de senaste tre åren medan fonden gett 42,31 %. Fonden har haft en standardavvikelse på 10,72 % medan jag har svårt att hitta hur mycket S&P har svängt men jag hittade någon referens till 12,68 %.

Oavsett tyder det på att man får en god avkastning, i nivå med marknaden, till en aningen lägre risk. Vad jag kan hitta är att S&P har ett genomsnittligt p/e på 21,75 och en genomsnittligt lägre direktavkastning än fondens index. Det torde betyda att man på längre sikt kan få en bättre, riskjusterad avkastning om man följer fondens index än det breda S&P.


Men det är ju bara min hobbyanalys. I vilket fall har jag börjat köpa den här fonden och ämnar fortsätta med det som ett komplement till alla andra innehav jag har.


5 kommentarer:

  1. EUs regelverk ja, suck. De har ju även lyckats sabotera mycket av likviditeten i småbolag genom haveriet med mifid. Men vad gör väl det, de får ju in sina ständigt ökande avgifter från medlemsavgifterna varje år oavsett.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. spännande ! tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Finns en med exakt samma namn som handlas i USD, inte då samma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Raid

      Tack för att du uppmärksammade mig på detta. Det är lätt att det blir fel om man inte håller koll på det.

      Dessa två fonder är inte samma. Den du nämner följer ett lite annat index vilket gör att det inte är aristokrater den plockar ut utan bara högutdelare ur S&P500. Branschfördelning och innehavslista är ganska olika. Sist men inte minst är det så att den du hittat inte är tillåten att köpa för invånare i EU efter införandet av de nya MIFID reglerna så den fonden har samma grundproblem som den jag försöker ersätta.

      Radera