lördag 14 december 2019

Tortillapizza - Småbarnsförälderns räddning


För ett tag sedan ringde jag hustrun som uppvisade en osedvanlig trötthet. Kombinera det med vetskapen om att den sjövilda dottern snart skulle hem från förskolan och det inte fanns någon mat klar hemma och jag var aningen sen från jobbet så var kaoset ett faktum.

Men en sak är universell i vårt hem än så länge och det är att om dottern får vara med och baka eller laga mat är hon ganska lugn och glad. Det är sällan riktigt enkelt och smidigt att ha med henne men ibland hittar vi på saker som gör att det ändå funkar.


Bild: koket.se

Just den här dagen konstaterade jag att det borde gå ganska smidigt och vara ganska fritt från ansträngning att göra pizza. Förutsättningen var så klart att vi inte behövde göra degen för det skulle vi inte hinna med.

Personligen avskyr jag att köpa färdig pizzadeg. Det är så billigt att göra och ett sånt vansinnigt överpris att köpa i affären att det plågar mig. Däremot är jag ganska förtjust i tortilla och det är inte en brödsort jag gör särdeles ofta men det är förhållandevis billigt och håller i en evighet. Det är dessutom helt okej prissatt glutenfritt också så att herrn i hushållet kan få också.

Recept och bild här.

Så blev det. Hustrun hämtade Joy och cyklade ned till affären där jag mötte upp. Några spillbitar skinka och salami inhandlades förutom tortillan och sedan bar det av hemåt.

Snabbt rev jag lite ost och hackade/skivade lök, tomat, salami och skinka. Hustrun dukade upp så att Joy fick plats och de lade fram bröden på en plåt och smetade på utspädd tomatpuré på tortillan.

Sen fick dottern gå lös på påläggen. Hälften hamnade i magen men lite fann sin väg till pizzorna och totalt 30 minuter efter hemkomst satt vi allihopa till bords med var sin "pizza" på tallriken medan flera gräddades.

Fantastiskt lättvindigt, gott och ett kul sätt att hålla Joy sysselsatt utan gnäll, skrik och frustration.

Att göra på det här viset innebär dessutom att även om du köper samtliga ingredienser så blir priset inte mer än några kronor per pizza och lite beroende på vad man har på behövs det olika många men jag knödde i mig fyra (men då var också mina tortillas betydligt mindre än övriga) och hustrun nedgjorde heroiskt tre stycken och skulle sannolikt velat ha en till om det inte var så att dottern glufsade i sig de två sista och sen orkade vi inte göra fler så vi avslutade kvällen med en liten bit kaka och en god bok när dottern lagt sig istället för mer pizza.

Testa vet ja.




7 kommentarer:

  1. Har redan testat, funkar bra. För övrigt brukar jag frysa in degklumpar när det är dags att göra pizza. 7dl vätska ger ca 8 degklumpar. Bakar 2 och fryser in övriga 6. Då har man (nästan) alltid snabb tillgång till egenbakat. Dock inte glutenfritt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Det måste jag testa. Tror att det kan vara svårt med glutenfritt men vi har två i familjen man kan preppa pizzadegar för. Bra idé. Tack

      Radera
  2. Tortillabröd är toppen. Även att rulla in diverse rester och toppa med lite riven ost brukar gå hem hos barnen. Ev. in i ugnen med rullarna eller steka på dem lite i stekpannan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Libabröd verkar också vara en bra grej för just det 😀

      Radera
    2. Precis, vi har alltid pitabröd och tortilla i frysen. Perfekt till hungriga tonåringar när det ska gå snabbt.

      Radera
    3. 😀 när jag precis hade flyttat hemifrån hade jag alltid en burk kokt potatis och en burk tonfisk i skåpet som snabbmat. Nu skulle jag aldrig röra färdigkokt potatis men det funkade då...

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera