lördag 7 december 2019

Traditionsenlig recension av julskum


Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det här blir det tredje året i rad jag skriver någonting litet om Cloettas årsutgåva av julskum. 2017 var det lingonsmak och 2018 var det kolasmak. I år är det tydligen polkagris som gäller.


Man skulle kunna tro att jag har fastnat eller att jag saknar smaklökar men jag återkommer år ut och år in till att Cloetta borde kunna peta i mer smak i skummet än de gör.

Nu var jag för all del förkyld under årets provning men jag klarar ändå av ganska subtila smaker och visst smakar julskummet polkagris men det är ungefär lika framträdande som om du doftar på en påse riktiga polkagrisar. Utan att öppna påsen...

Årets version var, enligt mig, ytterligare en besvikelse eftersom det var en så tråkig smak. Lite mint och det var allt. Lingonsmaken 2017 var jag i alla fall nyfiken på och kolan förra året doftade rejält av kolasnören.

Jaja. En 100-grams påse ger i alla fall 347 kalorier vilket motsvarar en liten lunch så för 12,90 kr/påse blir det ju ändå ganska billig lunch idag om man jämför med att äta ute*.

I min värld är det en dålig idé att köpa årets specialutgåva av julskum och Cloettaaktien ser inte heller särdeles aptitlig ut efter att kursen hoppat upp 33 % i år och handlas på p/e 19 utan egentliga tillväxtförutsättningar.

*Tro nu för guds skull inte att jag skulle få för mig att skippa lunchen bara för att jag redan tryckt i mig lagom mycket kalorier. Det krävs engagemang och övertygelse för att klara av att vara överviktig så här hoppas inte över ett tillfälle att dubbla kaloriintaget.






4 kommentarer:

  1. Hmm ja juleskum smakar väl nästan polkagris från början

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaä men det här var nu ingen jättestor förändring 😀

      Radera
  2. Låter ändå kul att prova. Deras tomtar med grötsmak var också intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en smak jag måste ha missat. Menar du att den finns i år?

      Radera