tisdag 18 december 2018

En julskum Cloettaaktie till ett (o)attraktivt pris

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Varje år släpper Cloetta en ny skum smak på på sitt julskum. Förra året noterade jag att det var en blek lingonsmak som återfanns i påsarna men årets kolasmak var förhållandevis angenäm. Doften var mer potent än smaken men om man trycker i sig en hel påse på under 45 sekunder kommer man översköljas av en tillräckligt kännbar kolasmak för att det skall motverka den sötsliskiga kletigheten tillräckligt för att det inte skall kännas som ett fullständigt slöseri med pengar.


Utöver nya juleskum har jag vid tillfälle köpt Cloettaaktien. Vi kan väl säga att det inte har varit portföljens bästa investering totalt sett varför jag, så här i juletider, tänkte erbjuda ett litet paket av åsikter gällande investeringens möjligheter.

Cloetta

För den som inte vet vad Cloetta sysslar med är det ett godisföretag som omsätter närmare 6 miljarder kronor och godiset säljs i över 50 länder.

Sedan börsen började skaka i höstas har det skrivits en del om aktien och analytikerna verkar tycka att aktien kan tänkas vara en hygglig investering när det gungar. 2017 hade man riktiga problem i bolaget med fabriksbränder, en vikande Italienmarknad och förlusten av ett stort Coopkontrakt.

Man har jobbat hårt för att lösa de här problemen och i år har man alltså lyckats oerhört mycket bättre än man gjort de senaste åren. För all del har den organiska omsättningen minskat nära 3 % men från att leverera ett negativt resultat två år i rad ligger nu förväntningarna på ungefär 1,6 kr/aktie i vinst för 2018.

Ser man till totala omsättningen räknar jag med en tillväxt på runt 8 % jämfört med 2017 och jag är också ganska optimistisk till att man klarar att kräma ut straxt över 11 % i rörelsemarginal så även om jag gissar på 1,5 kr/aktie snarare än 1,6 kr som är analytikernas konsensus är det min uppfattning att vi är på rätt väg.

Man levererar fortfarande ett starkt kassaflöde, en bit över vinsten och man betar av skulden regelbundet vilket bidrar till ökad styrka.

Värdering

Aktien har backat över 10 % i år och från toppen i maj 2017 är aktien ned drygt 32 % exkl utdelningar. Det betyder ju att aktievärderingen skulle kunna vara angenäm nu?

Man betalar (17/12) ca 26 kr/aktie för en förväntad vinst på 1,5 kr (AvLs siffra). Det betyder att man betalar drygt p/e 17 för en aktie där bolaget inte växer särdeles mycket. Ordinarie utdelning är 0,75 kr/aktie men både analytikerna och jag tror att utdelningen kommer höjas 2019. Analytikerna tror vi kommer få en krona men jag skulle gissa mig till att man höjer 5-10 % och ger 0,8 kr/aktie.

Det ger en direktavkastning på 3% vilket inte heller är särdeles imponerande men ser man till att det är en utdelningsandel på straxt över 50 % av vinsten men bara ca 30 % av FCF vilket gör att jag känner tillförsikt i att vi kommer kunna få en höjd utdelning framöver eller en skaplig extrautdelning om några år.

Summering

Jag köper inte Cloettaaktien för några stora summor i dagsläget men skulle aktiekursen rasa rejält och börja handlas för 20-22 kr kan det visst bli tal om ett lite rejälare köp.

Jag har varit ganska dålig på att köpa baserat på siffrorna men jag försöker regelbundet förbättra mig och därför är det rimligt att jag tittar på den här aktien och konstaterar att jag är bekväm med att äga aktien men jag känner ingen stress när det kommer till att köpa mer.

Hur resonerar du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar