tisdag 11 december 2018

Jag förblir myndig - Det löste sig trots allt

Jag konstaterade ganska snabbt att jag trivdes bra på Skatteverket även om de interna kraven betydde att jag inte fick hantera ekonomi professionellt utanför myndigheten (dvs jag fick inte driva eget eller ha ekonomiskt ansvar i styrelser eller liknande).

Att en anställning begränsar mina förutsättningar på det viset är lite trist men det är inte hela världen.

Redan när jag tog jobbet på Skatteverket visste jag att just det projektet inte skulle fortsätta längre än 4 månader och när jag började jobbet blev det tydligt att den enheten förmodligen inte skulle kunna behålla personalen. För mig som kommer från privatsidan känns det som ett enormt resursslöseri att söka, hitta och anställa en handfull personer, träna upp dessa att utföra en relativt avancerad uppgift och sedan släppa dem efter mindre än ett halvår men nu var det verkligheten och då var det så.




Jag är inte den som är den. Jag sökte andra tjänster på myndigheten och jag blev uttagen i flera processer men jag stannade givetvis inte där utan sökte en massa andra jobb jag tyckte verkade roliga och de som bestämde sig först var den myndighet jag nu är anställd hos.

Det är riktigt roligt att faktiskt vara lite eftertraktad på arbetsmarknaden och jobbet jag skall göra är mycket närmare det min utbildning och erfarenhet syftar till. Så som tjänsten är beskriven och som jag fått det förklarat för mig kommer det vara ett ganska dynamiskt arbete med en hel del lärande och omvärldskontakt samtidigt som min uppgift blir att hantera ekonomiska flöden på en ganska mycket högre nivå än jag gjort i mina tidigare anställningar.

Äntligen hoppas jag få ett arbete där jag får använda mer av min kapacitet men utan att för den sakens skull kvävas av ett produktionstryck och en lönsamhetsstress som suger livsglädjen ur en. Myndigheten är förhållandevis liten och ung vilket gör att den inte nödvändigtvis är lika byråkratisk och stelbent som många andra och rollen jag skall ha kommer troligtvis vara ganska fri med hög grad av flexibilitet.

Jag tror att det här kommer bli bra och även om jag inte läst kollektivavtalet ännu kommer jag ju vara statligt anställd så jag tror nog att det kan tänkas finnas en och annan trevlighet utöver lönen inbakad i anställningen.

To infinity and beyond


3 kommentarer:

  1. Jag har alltid undrat vad den myndigheten egentligen uträttar, i verkligheten. Förutom de omfattande lyxfesterna och lyxinredningen med våra skattemedel. De har bevisligen hållt igång bnp i Stockholms nöjesliv, med våra pengar. Återkom gärna med din syn framöver, vore spännande.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande hur lång tid det tar att tvätta bort en sådan händelse. Det är ändå sex år sedan och den ansvariga fick sparken.

      Min förståelse är att myndigheten ändå bidrar till det svenska näringslivet på ett ganska tydligt sätt.

      Radera