lördag 30 juni 2018

Månadsavstämning juni

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Sill, cigarrer, regn och snålblåst. Nu känns det som om den klassiska svenska sommaren är här. Jag blev nästan lite orolig i maj när det var medelhavsvärme hela månaden men så sent som förra veckan hade jag mössa och vantar på mig så nu är allt tillbaka till normalt igen.


Bild: Pixabay.com

Ekonomi

De faktiska inkomsterna den här månaden för familjen AvL motsvarar ungefär en av våra heltidstjänster. Utöver detta tillkom årets skatteåterbäring vilket var en avsevärt högre inkomst än grundlönen vilket gör att vi totalt kom upp i en inkomst straxt över våra normala heltider. Fördelen med att få en stor extrainsättning är att vi inte utökar våra utgifter i samma grad vilket innebär att sparkvoten blev mer än hygglig den här månaden.

Portföljutveckling

Vi är inne i sommarbörsen med lite lägre omsättning och betydligt högre svängningar vilket gör det spännande att titta på sin portfölj ibland men än så länge verkar det som om portföljen står emot ganska väl både i upp och nedgångar även om Trump verkar göra allt han kan för att sänka börsen nu.

Totalt är det egenhopsnickrade AVL-indexet ned hela 2,06 % (0,62 %) under juni. YTD är AvL-index nu upp med ynka 0,13 % (2,23%). Halvårsskiftet är här och detta är allt vi har att visa för perioden? Vilken tur att vi köper regelbundet så att vi får ta del av både upp- och nedgångar.

Portföljen har under juni stått emot bra och vi slutar månaden på -0,02 % (1,74 %). YTD är portföljen upp 5,49 % (5,51 %). Det känns skönt att fortfarande ligga lite före indexet. Det ger ju lite felmarginal om jag råkar trampa snett någon gång.

Vi försöker ju hålla portföljernas volatilitet lägre än börsens totala svängningar och det går ganska bra. Portföljens volatilitet ligger på 8,91 % (8,97 %) vilket är betydligt lägre än OMXSGIs volatilitet på 11,90 % (11,80%).

Sparande

Några månader kvar av låg inkomst. Det är verkligen inte så att jag längtar efter att få upp mina inkomster igen för det innebär ju att jag måste gå tillbaka till jobbet och säga vad man vill om skrikiga bäbisar men det är ändå skönt att slippa gå till jobbet. För alternativet är ju att gå till jobbet trots en skrikig bäbis...

Som jag beskrev ovan är skatteåterbäring en kul sak som gör att vår sparkvot går upp en del. Den här månaden la vi undan 77,66 %. På helårsbasis har vi sparat totalt 53,17 % vilket verkligen inte är illa pinkat med tanke på att jag fått ut ungefär 25 % av min normala lön och hustrun bara jobbar 75 %. Min ambitiösa målsättning för 2018 var att vi skulle kunna spara 40 % totalt och det ser ju ganska bra ut så här långt.

Utdelning

Utdelningarna fortsätter strömma in som vanligt även om det sker i en aningen lugnare takt nu än under vårens heta utdelningsmånader.

Utdelningarna täckte 19,85 % (32,86 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Det är så klart mindre än förra månaden men det räcker fortfarande till min del av bostadsrättsföreningens avgift.

Målsättningen att på helåret lyckas täcka 23 % av utgifterna med passiva inkomster är ett mycket utmanande mål och nu kan vi nog sluta oss till att det målet inte kommer träffas men det beror på en minskad risk i portföljen vilket ändå känns bra. Portföljen har än så länge täckt 12,46 % (10,80 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Det betyder att jag hade kunnat leva i en och en halv månad på pengarna portföljen spottar ut sig även om man borträknar kursuppgångar.

En sak jag började med förra året var att jämföra årets utdelningsnivå med tidigare perioder och i grafform ser det ut som nedan.



Jag mottog 10,85 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2017 och det känns bra att spöa förra årets resultat igen även om det är med ganska snäv marginal efter en vår av högst blandade och slagiga resultat.

AVL-Portföljen

Det här lilla sparprojektet tuggar på i maklig takt. I juni köptes det in 3 st Latour B för 95 kr/st och en Investor A för 362,80 kr vilket totalt landade på 648 kr. Kontot som nedan.




I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 15625 kr (insatta medel 14500 kr) vilket innebär att vi fått 1125 kr (1038 kr) kr eller 7,76 % (7,41 %) i avkastning på 26 månader.

Livskvalitet

Juni har förvånansvärt nog varit en riktigt trevlig månad trots en unge som spottar ur sig tänder på löpande band (för er utan erfarenhet av detta kan jag bara säga att det är en obekväm upplevelse för alla i familjen). Jag fick tillfälle att träffa en god vän, röka en cigarr, dricka lite whisky och se en bra film. Det blev också en del spontana fikatillfällen och man skall inte glömma en riktigt trevlig midsommar. Månaden hamnar helt klart på plus gällande det här kontot.

Hälsa

Det verkar finnas en stark negativ korrelation mellan min upplevda livskvalitet och mitt midjeomfång. Den här månaden har det blivit lite mer god mat även om vi till vardags fortfarande äter vegetariskt. Tyvärr har vädret inneburit att vi hållit oss mer inne vilket allt samvarierar till att göra att herr AvLs vikt stått still den här månaden och han kan förvänta sig ytterligare en månad av straff med extra grönsaker i dieten.

Summering

Jag ser oerhört mycket fram mot en rejäl sommarvärme nu med många badtillfällen och även om jag inte tror att de kommer hade det varit mysigt med ett par sena kvällar fyllda av cigarrer och whisky tillsammans med goda vänner.


Bildkälla: pixabay.com, att välja lycka, nordnet.se

2 kommentarer:

  1. Grattis till lite återbäring! Själv får jag restskatt på ca 12000 kr. Antar det är ISK och fastighetsavgifter som spökar samt väldigt låga räntor. Försökte ringa och fråga men telefonsupporten var avstängd pga tekniska problem haha. Får väl göra ett nytt försök snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej snålgrisen

      Det borde vara ganska enkelt att kolla. På sista sidan i deklarationen borde det stå uppradat vad du skall betala och på den första, randiga sidan står det vad du betalat in från vilken organisation. Då kan du enkelt jämföra om löneskatten är ungefär rätt osv.

      Lycka till.

      Jag rekommenderar också

      http://attvaljalycka.blogspot.com/2015/11/spara-med-skatten.html

      om du är intresserad av min filosofi när det kommer till att spara med hjälp av skatteavdrag...

      Radera