torsdag 7 juni 2018

Skall man teckna i nyemissionen? Hur skall man tänka?

Jag fick frågan "Skall jag teckna i bolag X nyemission?" och det var ett bolag jag aldrig hört talas om så jag var tvungen att kika lite för att svara på frågan och när jag hade kikat lite konstaterade jag återigen att jag är obekväm med att rådge i specifika fall om det inte är riktigt nära vänner som frågar där jag kan ha en lång, utbildande diskussion samtidigt. Vad jag däremot kan göra är att svara i allmänna ordalag.



Nyemission

En nyemission är när ett bolag behöver pengar och ber aktieägarna om dessa. Rent konkret skapar bolaget nya aktier som någon (ofta befintliga ägare) erbjuds köpa. Ofta får man en rabatt på de nya aktierna jämfört med den nuvarande aktiekursen.

Vanligtvis får man teckningsrätter eller teckningsoptioner i förväg och dessa rätter kan man antingen sälja eller lösa in mot nya aktier och det är väl nu vi kommer till pudelns kärna. Skall jag teckna nya aktier eller skall jag sälja mina rätter?

Så här funkar det

Om du har tio aktier och bolagets erbjudande är att du får en teckningsrätt för varje aktie du har och det krävs 10 rätter för att teckna en ny aktie kommer du vid ett givet datum ha 10 aktier och 10 teckningsrätter på ditt konto. Antag att den gamla aktien kostar 100 kr och erbjudandet är att köpa de nya aktierna för 50 kr/st.

Låt oss också bara anta att det finns 1000 aktier i bolaget innan emissionen. Bolaget är värt 100,000 kr från början och efter emissionen kommer bolaget ha 1100 aktier och vara värt 105,000 kr givet att inget annat förändras under tiden som det här händer. Räknar man då ut vad aktierna rimligtvis vore vara värda efter emissionen får man priset 95,45 kr/st (105,000/1100).

Detta beror på att de nya aktierna var så mycket billigare i inköp än de gamla.

Nu när vi har räknat ut det här kan vi ganska lätt räkna ut vad en teckningsrätt borde vara värd för om du av någon anledning inte vill köpa nya aktier (du har inte råd, du vill inte ha en större portföljandel i det bolaget eller liknande) måste du ju bli kompenserad för det faktum att du efter emissionen kommer äga en mindre del av bolaget.

Du vill alltså sälja dina rätter för skillnaden mellan de nya aktiernas inköpspris och det teoretiska värdet på aktien efter emissionen närmare bestämt 4,55 kr/st ((94,45-50)/10).

Svårare än så är det egentligen inte att räkna ut värdena i teorin. Problemet är ju givetvis att det händer massor av saker hela tiden och du står dessutom med en tidsrisk under emissionen eftersom det kommer finnas tidpunkter då du inte kan sälja dina aktier vilket innebär en risk vilken man borde kompenseras för osv så beslutet är inte riktigt så enkelt som man hade kunnat tänka sig.

När skall du teckna?

Det går inte att svara på utan det beror på vad du tror om bolaget och vad du tror om vad pengarna skall användas till m.m.

En sak är dock säker och det är i de få fallen då du erbjuds teckna nya aktier för ett pris som överstiger det pris som aktien handlas i just nu. Då tycker i alla fall inte jag att du skall teckna.

Tänk dig att aktien handlas för 100 kr och du får erbjudande om att teckna en ny aktie för 110 kr/st för varje teckningsrätt du får och du kommer få en teckningsrätt för varje aktie du redan äger. Vi behöver inte räkna särdeles länge på det här, eller hur?

Om du kan köpa någonting för 100 kr, varför skulle du då köpa det för 110 kr? Om du tror på bolagets framtidsutsikter och är positivt inställd till emissionen är det ju bara att köpa en ny aktie över börsen för 100 kr istället för att vara med i emissionen. Du kommer i slutändan ha lika många aktier som du skulle haft om du var med i emissionen men du har betalat mindre för dem.

Nu är det inte sannolikt att den typen av emission görs för att det gynnar aktieägarna så himla mycket utan det brukar vara en nödlösning i ett krisande bolag och anledningen till att aktien handlas under emissionskursen är sannolikt för att kursen redan har kraschat.

Summering

Om ett av dina bolag aviserar en nyemission är det dags att räkna lite och läsa på ganska mycket. Är det här bra för bolaget? Gör man det för att växa eller för att det går så dåligt att ägarna måste rädda bolaget om de vill ha det kvar? Många frågor måste besvaras och sedan måste du fatta ett beslut om hur du vill göra.

Teckna eller inte teckna - det är frågan.


Bildkälla: freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Hej! Det här är ett ganska gammalt inlägg men jag provar att ställa frågan här i alla fall. Hoppas att det är okej.
    Jag är ganska ny i det här med aktier (handlar främst med avkastningsfokus) och har precis fått mitt första erbjudande om att köpa "rätter". Läste på en del och tyckte att det såg bra ut. Precis som du skriver så var erbjudandet att köpa samma antal rätter som jag redan har aktier i det bolaget. När jag sedan går in och ska handla så visade det sig att jag kunde öka antalet. Brukar det vara så? Jag ser även att värdet på mina rätter redan har gått upp (två timmar senare) och att jag nu skulle kunna sälja dessa för ett högre värde. En annan sak som jag inte har kunnat läsa mig till är om bolaget kan förväntas ge samma utdelning på sin B aktie. Kan du hjälpa mig att reda i detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jag tolkar det som om du har fått rätter vilka du kan välja att lösa in mot nya aktier. Dessa rätter får du beroende på ditt innehav i bolaget.

      När rätterna sedan är avskiljda kan man själv välja att köpa fler rätter om man tycker att priset är bättre än om man bara köper aktien. Om man inte förstår hur detta fungerar är det inget jag rekommenderar.

      Priset på rätterna beror på marknadspriset på den aktie som är underliggande, eventuella rabatter m.m. så det gäller att sätta sig in i detta specifika ärende vilket jag inte kan göra.

      När det kommer till utdelning är det inget jag kan veta utan att veta vilket bolag det rör sig om men man kan alltid hitta informationen i prospektet eller bolagsordningen.

      Det är svårt för mig att ge råd på specifika ärenden men behöver du bolla med någon är du alltid välkommen att maila. Det är ett lite enklare diskussionsformat än i kommentarsfältet här på bloggen.

      lycka till

      Radera